Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 
 
 
 
 
Activități Normative
    Ordine de zi şedinţe
  Hotărâri
  Transparenţă Decizională - Proiecte de Hotărâri
  Procese verbale, Stenograme
  Minute şedinţe CLM
  Legislaţie utilă
  Informaţii de interes public
  Strategia de dezvoltare
  Informare prelucrare date cu caracter personal, cookies
 
Activități Curente
    Autorizaţii, Atestate, Informări
  Licitaţii
  Recrutare / Promovare
  Acte necesare
  Formulare
  Agricol
  Guvernanţă corporativă
  Hărţi de Zgomot
  Proiecte europene
 
Direcția Venituri
    Acte necesare
  Formulare
  Anunţuri
  Protocol de colaborare pentru furnizare date persoane

  INFO trafic greu...
 
Utile
    Comunicate, Anunţuri, Ştiri
  Forum (întrebări/răspunsuri)
  Adresează petiţii, sesizări, reclamaţii, întrebări
  Investiţii
  Nomenclatura stradală
  Delimitări secţii vot
  Locuințe ANL
  Reabilitare Faţade
  Reabilitare Termică
  Societăţi agreate - refacere carosabil şi trotuare
  Taxi
  Info investitori
  Viaţa Culturală
  Măsuri preventive în situaţii de urgenţă
  Declaraţii de Căsătorie
  Link-uri utile
  Chestionar de evaluare a serviciului Relaţii cu Publicul
  Finanțări nerambursabile

  POLIŢIA LOCALĂ

Untitled Document
 
Să cunoaștem
  Orașe înfrățite
Galeria Primarilor
Cetățeni de onoare
Afilieri, Parteneriate
 
Meteo
 
Click for Arad, Romania Forecast
 
Caută
 

Căutare avansată
 
Contor Site
 
Numar total vizite : 74063133
 

Stenogramele Şedinţelor Consiliului Local al Municipiului ARAD
Actualizat: 15-04-2022
Sistem de Căutare
Completaţi una sau mai multe dintre opţiunile:
Cuvinte cheie:

Numai în titluri
An:
Lună:
*se pot introduce şi doar părţi dintr-un cuvânt
Arhiva...

STENOGRAMA
Şedinţei Consiliului Local al Municipiului ARAD
din data de  16-03-2021


R O M Â N I A JUDEȚUL ARAD MUNICIPIUL ARAD CONSILIUL LOCAL PROCESUL-VERBAL ȘI STENOGRAMA ședinței extraordinare din data de 16.03.2021 Nr. 32.092/21.04.2021






R O M Â N I A
JUDEȚUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL

PROCESUL-VERBAL
ȘI STENOGRAMA
ședinței extraordinare
din data de 16.03.2021
Nr. 32.092/21.04.2021

La ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 16 martie 2021 au fost prezenți 15 consilieri din 22 în funcție. Au absentat următorii consilieri locali: dl. Korodi, dna Waas, dna Naaji, dl. Ilioni, dl. Mariș, dl. Barb, dl. Fordon. Ședința a fost convocată la solicitarea grupului de consilieri USR PLUS și a grupului de consilieri PSD din cadrul Consiliului Local al Municipiului Arad, conform Convocatorului nr. 20.066 data de 12.03.2021. Pentru domnul consilier Mihai Pașca s-a constatat încetarea mandatului prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 98/12.03.2021. Ședința a început la ora 16,00 și s-a încheiat la ora 16,30. Ședința a fost condusă de către domnul consilier Mihai SZABO. Au participat: din partea executivului: dl. primar Călin Bibarț, dl. viceprimar Lazăr Faur, dna Lilioara Stepanescu - Secretar General al Municipiului Arad, dna Claudia Grozavu, director executiv al Direcției Economice, dl. Szuchanszki Ștefan - director executiv al Direcției Patrimoniu, dna Mihaela Balaș, șef serviciu, Serviciul Evidență și Administrare Domeniul Public, dl. Pavel Neamțiu, director executiv al Direcției Venituri, dna Ioana Albu, șef serviciu, Serviciul Juridic, Contestații, dna Ralu Cotrău, șef birou, Biroul Relații Mass-Media, dl. Alexandru Popa – referent, Biroul Relații Mass-Media, dl. Krisztian Varjasi – referent, Cabinet Primar, dl. Adrian Barbeș – referent, Cabinet Primar, dl. Florin Marușca – consilier, dl. Mihai Mitrofan, consilier, Biroul Relații Mass-Media, dl. Denis Bot – consilier, Cabinet Primar, dl. Cristian Cotuna, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dna Oana Blaghi – inspector de specialitate, Cabinet Primar, dna Monica Czibrik, șef serviciu, Serviciul Administrație Publică locală, dna Florina Ispas – consilier, dna Ana Maria Ciobotariu, consilier juridic, dl. Emanuel Cotuna - consilier juridic, dna Mirela Sonyi - consilier juridic, dl. Vlad Baciu - consilier juridic, dna Ionela Domilescu, consilier, dna Doris Micu - consilier, dna Carmen Popa - consilier în cadrul aceluiași serviciu.
Alți participanți:
- presa: Bognar Tunde - „Nyugati Jelen”, Raluca Medeleanu – „Special Arad.ro”, Irházi János – „Aradinap.ro”, Livia Pădureț – „Newsar.ro”, Dan Coita – „Arad Reporter”, Adriana Barbu – „Aradon”/”Jurnal Arădean”, Ovidiu Balint – jurnalist „Ovidiu Balint.ro”, jurnalist (site propriu);
- alții: dl. Schwartz Gheorghe, cetățean de onoare (reprezentant societatea civilă).
Publicitatea ședinței a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afișare pe panoul de afișaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 12.03.2021, a Convocatorului nr. 20.066/12.03.2021, semnat de către toți membrii grupului de consilieri USR PLUS și PSD din cadrul Consiliului Local Arad, prin comunicarea tuturor reprezentanților mass-media acreditați a convocatorului, cuprinzând data, ora, locul ședinței, ordinea de zi și documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei ședințe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul general, precum și toți responsabilii din executiv, societatea civilă, precum și reprezentanții mass-media au primit documentele ședinței, avizele comisiilor de specialitate și amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea ședinței s-a asigurat prin punerea la dispoziție fiecărui consilier, în ziua de 12.03.2021, a invitației la ședință, cuprinzând data, ora și locul desfășurării acesteia, precum și ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziție în data de 12.03.2021, în format electronic și transmise prin poșta electronică tuturor aleșilor locali, funcționarilor publici implicați, presei ș.a.

În cadrul acestei ședințe, am consemnat următoarele:

(n.n. înainte de începerea ședinței propriu-zise a avut loc ședința comisiilor reunite ale Consiliului Local)

Dl. Bognar L: - Atunci fiecare comisie, pe rând, nu știu. Dacă are cvorum! Comisia nr.1. Suntem prezenți trei. Atunci începem cu Comisia nr. 1.
Dl. Stana F: - Îmi permiteți o întrebare?
Dl. Bognar L: - Da.
Dl. Stana F: - Având în vedere că suntem la Comisia nr. 1 – Buget, finanțe, am rugămintea ca persoanele din aparatul de specialitate să ne spună care este bugetul estimat pentru anul 2021, destinat activităților culturale? Și aici mă refer la bugetul celor trei instituții: Teatru, Filarmonică, Centrul Cultural.
Dl. Bognar: - De la buget? Nu este nimeni! Eu am o întrebare vis a vis de proiectul de hotărâre. Având în vedere că în proiectul de hotărâre s-a introdus suma, eu am citit în mai multe acte normative, după mine, n-ar trebui să apară suma. Deci, exercităm preempțiunea fără sumă, urmând ca după aceea să înceapă negocierea că, practic, procedura de achiziție pentru o instituție, respectiv pe buget public este altceva decât între privați. Și eu îmi aduc aminte când am cumpărat Preparandia, doamna Lilioara este aici, doamna secretar, sărut-mâna! Noi am cumpărat Preparandia de la un privat, care, la un moment dat a cerut 120 de mii de euro. În urma expertizei, municipiul Arad, respectiv din bugetul local, cred că 80 de mii de euro am plătit. Noroc că am avut acea clădire, că, la un moment dat, acea clădire am introdus-o în proiectul de reabilitare, cum era „Oraș vechi”, inclusiv cu podul. Și atunci, practic, am câștigat finanțare având în vedere că era un monument reprezentativ. Deci, problema este că în proiectul de hotărâre apare 200 de mii de euro, care, așa din raportul de specialitate pe care l-am primit, spune clar că achiziționarea, așa: „Constatând că în considerarea principilor aplicabile fondurilor publice prin Legea nr. 422 se impune negocierea valorii de achiziționare a imobilului cu vânzătorul. O astfel de negociere va avea în vedere prețul de piață evaluat de către expert, conform standardelor de evaluare în vigoare”. Dar asta după ce ne-am exprimat, mă rog, intenția de cumpărare… Eu așa înțeleg. Dar nu acum, ca să dăm o hotărâre, că într-adevăr, nu sunt condițiile.. că, la un moment dat, să răspundem în fața legii, că domnule, din banii publici…
Dl. Stana F: - Textul proiectului spune doar că a primit o ofertă proprietarul pentru suma aceasta, nu spune că trebuie ca municipiul Arad să achiziționeze clădirea la această sumă. Acum, legal, care sunt pașii după exercitarea, exprimarea dreptului, acest drept de preempțiune și dacă se permite o negociere sau nu, n-aș putea să vă spun, sper că se poate! Adică ar fi de interes pentru Arad, ca să încercăm o negociere direct cu proprietarul, mă refer la municipiu.
Dl. Bognar L: - Deci, încă o dată, eu susțin că în forma aceasta de proiect de hotărâre, cu preț, nu putem lua o decizie pe baza a ceea ce ne scrie doamna secretar, că după aceea trebuie să dăm banii înapoi, că vine Curtea de Conturi și zice, păi, domnule, ați cumpărat, a fost închis primarul din Baia -Mare, au cumpărat ceva și nu au făcut …
Dl. Stana F: - Textul. Vă citesc - „Își exercită dreptul de preempțiune la achiziționarea imobilului, ofertat spre vânzare, la prețul de…”. Este exact textul proiectului, prin care Primăria a spus că nu ne exercităm dreptul de preempțiune. Deci, proiectul inițial, doar că s-a schimbat acolo de la „nu ne exercităm”, la „ne exercităm”.
Dl. Bognar L: - Deci, dacă apare un preț acolo, este clar că se vehiculează o sumă.
Dl. Stana F: - Dar eu cred că se poate scoate fără nicio problemă partea aceea, nu știu, doamna secretar…
Dl. Szabo M: - Vă spune doamna Lilioara, acum.
Dna Stepanescu L: - Prețul de vânzare trebuie scris, ori de câte ori este vorba despre o hotărâre de exercitare sau neexercitare a preempțiunii. Este chiar obligatoriu să se scrie prețul pe care îl ofertează vânzătorul, se presupune că are deja un client și trece doar pe la autoritățile, la Statul Român, la Ministerul Culturii, la Consiliul Județean și la Consiliul Local, să-i întrebe dacă își exercită sau nu dreptul de preempțiune, la un anumit preț. Deci, prețul trebuie să existe, este cel ofertat, dar autoritățile nu sunt obligate să cumpere la acest preț, trebuie să negocieze prețul, iar negocierea pornește de la un raport de evaluare, de la un preț care rezultă dintr-un raport de evaluare, având în vedere că sunt bani publici. În cazul în care vânzătorul înstrăinează bunul sub valoarea ofertată autorităților, contractul este anulabil. Nu poate vinde la un preț mai mic decât cel pe care l-a adus la cunoștința celor care sunt preemptori. Acesta este rostul pentru care prețul este întotdeauna trecut în proiectele noastre de hotărâri, pentru că este legal și obligatoriu să fie acolo prețul. Este adevărat, așa cum ați menționat, este prevăzut în lege că trebuie să se facă o negociere și negocierea pentru autorități se întemeiază pe un raport de evaluare. Pe de altă parte, ca un semn de bună - credință, Codul Civil obligă să se consemneze suma pe numele vânzătorului înăuntrul termenului de exercitare a preempțiunii. În legea specială, Legea nr. 422/2001, privind monumentele istorice, sunt termene speciale și termenul special pentru Consiliul Local este de 15 zile de la înregistrarea ofertei. Nouă ni s-a completat, să zic, documentația, cu dovada neexercitării dreptului de preempțiune de către Ministerul Culturii, în 2 sau 3 martie, cred, colegul nostru, domnul Szuchanszki, poate să spună mai bine, cred că este vorba de 2 sau 3 martie. Înăuntrul acestui termen ar trebui să se consemneze suma și dacă din rezultatul evaluării sau din negocieri rezultă că poate să cumpere Consiliul Local și își dorește, acesta este un alt aspect. Dar, înăuntrul termenului de 15 zile, așa cum rezultă din raportul de specialitate, nu avem nici bugetul aprobat și nicio posibilitate de a consemna această sumă. Există riscul ca vânzătorul să piardă eventualul client pe care îl are.
Dl. Buruc C: - Eu am o întrebare – dacă exercităm acest drept de preempțiune, se votează, nu va mai putea fi vândut spațiul până nu se încheie această negociere, da?
Dna Stepanescu L: - Da. Se blochează tranzacția, pe care vânzătorul o are în vedere și are un client.
Dl. Buruc C: - Și dacă în acest termen de 15 zile nici nu se decide neexercitarea, nici exercitarea dreptului de preempțiune, ce se întâmplă ?
Dna Stepanescu L: - Poate să vândă pentru că, neexistând o hotărâre de achiziționare, de cumpărare și neexistând o sumă consemnată pe numele său…
Dl. Buruc C: - Ați spus că este în termen de 15 zile!
Dna Stepanescu L: - …pe numele său, în 15 zile, este liber să vândă!
Dl. Buruc C: - Deci, după data de 17 poate să-l vândă cu un dolar, dacă vrea!
Dna Stepanescu L: - Nu cu un dolar, cu 200 de mii de euro! Aici este problema preempțiunii – nu-și poate permite să vândă la altă sumă!
Dl. Buruc C: - Am înțeles! Aș avea o întrebare – pentru „Ziua vecinului”, în ultimii ani, câți bani s-au cheltuit? Dacă poate să-mi răspundă cineva, acel proiect cu „Ziua vecinului”!
Dna Stepanescu L: - Nu cred că poate să vă răspundă cineva acum, dar notăm acest lucru și pentru următoarea ședință…
Dl. Buruc C: - Nu. În scris aș dori, dacă se poate, vă rog! Nu trebuie până la următoarea ședință!
Dl. Stana F: - O întrebare – în ianuarie am suplimentat și am alocat, prin rectificarea bugetară, până în total de 12 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate la „Drum expres Arad-Oradea”. Suntem în acea situație în care nici atunci nu aveam buget, dar s-a făcut rectificare. Există posibilitatea tehnică ca această rectificare bugetară să se facă pentru a depăși acest inconvenient al lipsei unei sume alocate ?
Dl. Szabo M: - Doamna Grozavu!
Dna Grozavu C: - Am explicat și în referatul de specialitate că noi suntem într-o perioadă în care lucrăm pe o listă provizorie de investiție, în limita ultimului program de dezvoltare pe anul trecut, iar anul trecut nu au fost aprobate credite bugetare, nici credite de angajament pentru achiziții imobile. Ce ați aprobat atunci, n-a fost o rectificare bugetară, a fost un credit de angajament din excedentul bugetar, alocat pentru drumul Arad – Oradea. Repartizarea excedentului se va face odată cu bugetul inițial pentru că excedentul este sursă de finanțare a secțiunii de dezvoltare. Acum, din estimările noastre, bugetul va fi joi, acum, ne-au promis colegii de la finanțe că ne vor da indicatorii, noi vom finaliza proiectul de buget în week-end și va trebui să-l punem la transparență 15 zile, timp în care va fi dezbatere publică și după aceea va fi supus aprobării dumneavoastră, undeva în primele 10 zile din aprilie, sperăm.
Dl. Buruc C: - Deci, numai bine pot să fie bugetați și cei 200 de mii de euro pentru teatru, dacă merge așa de repede, până terminăm negocierile cu proprietarul spațiului, se poate face. Oricum, suma este de 200 de mii de euro, la care mergem în jos. Deci, dacă bugetăm 200 de mii de euro și-l cumpărăm cu 150 de mii, înseamnă că 50 de mii se vor duce la excedentul bugetar de mai târziu. Corect?
Dna Grozavu C: - Dacă este vorba de 15 zile, nu cred că o să ne putem încadra în acest termen.
Dl. Buruc C: - Păi da, dar în aceste 15 zile nu trebuie să dăm banii, conform legii, trebuie să începem negocierile pentru spațiu, care, mă gândesc că nu vor începe în două zile. Sau, din experiența proprie de până acum, nu v-ați mișcat aparatul Primărie chiar atât de bine.
Dl. Bognar L: - Dacă-mi permiteți, având în vedere că am în față Hotărârea Consiliului Local nr. 258 din 2017, care se referă la Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Arad pentru perioada 2014-2030. Aici, la obiectivul 74 zice: „Achiziții imobile – foste clădiri cu destinație de cultură și industriale pentru introducerea în circuitul cultural urban și figurează și Teatrul Vechi, Casa Hirschl, Turnul de apă, zona industrială, Casa Industrială „Marta” și este trecut un buget de 10 milioane de euro, zice: „surse bugetul local și alte surse”. Deci, înseamnă că în strategia noastră, noi am prevăzut ceva, că vrem să facem ceva. Eu am votat această hotărâre și susțin totdeauna să fim consecvenți în ceea ce privește dezvoltarea strategică. Acesta nu este valabil, SIDU?
Dl. Buruc C: - Putem trece la vot sau așteptăm doar așa, să treacă timpul?
Dl. Bognar L: - Păi, suntem la comisii acum! La 16,00 este ședință, nu?
Dna Stepanescu L: - Au cvorum comisiile 1, 3 și 2! Constatăm că nu are, chiar comisia de specialitate, Comisia de Cultură, nu are cvorum. Se poate trece la vot pe comisii.
Dl. Galea C: - Comisia de Cultură are cvorum!
Dna Stepanescu L: - Comisia de Cultură, îmi cer scuze!
Dl. Galea C: - Avem, avem cvorum!
Dl. Buruc C: - Deci, nu avem cvorum la o comisie, la restul, putem să votăm. Corect! Începem, atunci, cu Comisia nr.1?
Dl. Bognar L: - La comisie eu am făcut o propunere – să nu scriem prețul!
Dl. Szabo M: - Deci, nu este nici domnul primar, nici domnul viceprimar. Întreb Comisia nr. 1 - cine este președintele? Dacă este în sală?
Dna Stepanescu L: - Domnul Mariș .
Dl. Szabo M: - Domnul Mariș nu este. Vicepreședintele? Domnule Bognar, vă rog, la Comisia nr. 1, să supuneți la vot!
Dl. Bognar L: - Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? Eu am spus că ar trebui să vedem varianta de a nu include prețul. Deci, acum suntem în dilema că avem un proiect de hotărâre și avem un raport de specialitate – cum să facem, dacă suntem la comisii, ca să fie bine, adică să găsim o formă în care să nu facem ilegalitate. Păi, în comisie, eu sunt pentru exercitarea de preempțiune, dar nu la acest preț! Pe de altă parte se spune că facem o ilegalitate, că…
Dl. Stana F: - Doamna secretar poate să confirme dacă am înțeles bine – prezența prețului în proiectul de hotărâre are rolul de a-l împiedica pe proprietar să vândă la un preț inferior, nu înseamnă că obligă municipiul Arad să achiziționeze la acel preț, ci achiziția eventuală se va face după o negociere.
Dna Stepanescu L: - Da. Așa este!
Dl. Szabo M: - Deci, după cum am înțeles, în faza inițială, dacă noi spunem că vrem să achiziționăm imobilul, va fi o comisie de negociere…
Dna Stepanescu L: -Pe baza unui raport de evaluare întocmit de către un expert autorizat, conform standardelor de evaluare în vigoare.
Dl. Szabo M: - Da. Dar noi, dacă spunem da, atunci trebuie să avem acum în cont 200 de mii de euro, care nu putem să….
Dna Stepanescu L: - Da. Trebuie să fie banii consemnați pe numele vânzătorului, bani pe care nu-i poate ridica de acolo, dar trebuie dovedit…
Dl. Szabo M: - Și noi, în momentul de față, nu putem să facem rost de 200 de mii de euro.
Dna Stepanescu L: - Nu. Direcția Economică…
Dl. Szabo M: - Deci, Direcția Economică…
Dl. Buruc C: - Se rezolvă problema asta, până se fac hârtiile, trece duminică și putem să avem banii în cont! Procedural, ca să trecem, dacă domnul Bognar are, ca și acum, îmi cer scuze, noi suntem de la Comisia nr.3, nu de la Comisia nr.1, numai nu aș vrea să stăm până la șase aici, uitându-ne unii la alții. Dacă domnul Bognar are ca și amendament scoaterea acelei sume, să se voteze, să trecem la Comisia nr. 2, să ajungem la Comisia nr. 3, la Comisia nr. 5, care suntem cu cvorum și după aceea să trecem în plen, dacă nu vă deranjează!
Dna Stepanescu L: - Domnul Stana și doamna Vornicu nu și-au exprimat votul.
Dl. Bognar L: - Deci, eu am spus – eu sunt pentru exercitarea dreptului de preempțiune, dar fără sumă.
Dl. Buruc C: - Domnule Bognar este amendament sau recomandare, ceea ce spuneți, cu suma?
Dl. Bognar L: - Amendament. Suntem în comisii. În comisie, acesta este punctul meu de vedere!
Dl. Buruc C: - Da, nu mai stau și restul comisiilor după dumneavoastră. Deci, haideți să ne hotărâm!
(n.n. Comisia nr. 1: 3 voturi pentru și dl. Bognar este de acord cu exercitarea dreptului de preempțiune, dar nu la acest preț. Absenți: dl. Mariș, dl. Barb).
Dl. Szabo M: - Comisia nr. 2?
Dna Stepanescu L: - Domnul Buruc, domnul Mayer, domnul Chifa?
Dl. Buruc C: - Noi suntem Comisia nr. 3, dar este ok și Comisia 3.
Dna Stepanescu L: - Comisia nr.2: domnul Curcanu, doamna Săbău, domnul Costea. (n.n. absenți: dl. Faur).
Dl. Curcanu D: - Comisia nr. 2, pentru.
Dna Stepanescu L: - Comisia nr. 3: domnul Buruc, domnul Mayer, domnul Chifa. (n.n. absenți: dl. Fordon și dna Waas).
Dl. Buruc C: - Noi suntem pentru. Adică, eu sunt pentru. Da. Toți cei prezenți au votat pentru. 3 voturi pentru…
Dna Stepanescu L: - La Comisia nr. 5: dna Aur, domnul Vlad, domnul Szabo, domnul Galea. (n.n. absent: dl. Ilioni).
La Comisia nr. 4 am reținut că sunt prezenți: domnul Costea și domnul Cheșa Ilie. Nu este cvorum pentru a se exprima un aviz. Cu permisiunea dumneavoastră, vom pregăti sinteza amendamentelor, în cel mai scurt timp.

De aici ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad.

Dl. primar: - Sărut-mâna! Bună-ziua!
Dl. Szabo M: - Așteptăm sinteza amendamentelor!
Dl. primar: - Bun. Lăsați că până faceți sinteza, povestim! Cei care au fost la comisii, sunt și aici? Nu sunt pe la țigară, să așteptăm pe cineva, nu știu, domnul Bognar, că l-am văzut și nu-i în sală! Știi ceva, unde a ieșit, ceva? Bun. Să începem cu Imnul, până vine domnul Bognar!
(n.n. în cadru solemn, este ascultat Imnul Național al României).
Dl. primar: - Mulțumesc. Un minut, să-mi iau masca, că am crezut că o am în buzunar, dar nu-i! O să încerc să fiu, prima dată ordinea de zi, de fapt. Față de prezenta ordine de zi, dacă mai sunt propuneri ? Nu sunt. Supun la vot următoarea


Ordine de zi

1. Proiect de hotărâre referitor la exercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea imobilului situat în Arad str. Gheorghe Lazăr nr.3 – inițiativa consilierilor locali dna Săbău Daniela, dl Chifa Ioan, dl Costea Cătălin, dl Curcanu Dorian, dl Mayer Siegfried, dl Stana Florin, dl Vlad Codrin, dna Csilla Aur, dl Cheșa Ilie și dl Buruc Cosmin.
Cine este pentru?
Unanimitate – 15 consilieri prezenți.
S-a adoptat Hotărârea nr. 112 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. primar: - Mulțumesc frumos. Până termină fetele de la administrativ, îmi permit să vă fac o scurtă informare. O să încerc să fiu și expeditiv. Față de precedenta întâlnire, pe care am avut-o vineri și fac o paranteză acum (aș ruga, dacă se poate, pe domnii consilieri, pe cât posibil, să evite convocări de ședințe peste week-end, pentru că asta a însemnat ca o parte din funcționari sâmbătă și duminică să fie la primărie, ca să pregătească materiale pentru dumneavoastră. Dacă se poate! Mai ales că pe subiectul acesta discutaserăm și vineri!). de la discuțiile și întâlnirea noastră de vineri am avut o întrevedere cu domnul Schwartz, cu domnul Balint și alți reprezentanți ai Societății civile, care și-au arătat disponibilitatea de a intra, să spunem, într-un parteneriat cu Primăria, vom vedea forma juridică legală, stabilisem că vom primi azi un draft, ne-au spus că mâine va fi finalizat, astfel încât să se facă acea, să se concretizeze acea idee pe care au mai vehiculat-o și alți colegi, de a vedea cu cât doresc să contribuie arădenii în vederea achiziționării Teatrului Vechi. Respectiv, în termeni simpli, o colectă publică de donații, pe care, ulterior, v-o prezentăm cu un termen, o să vedem câteva luni de zile, nu sine die, trei luni, șase luni, a rămas să vedem în forma de draft pe care o avem astfel încât să vedem ce sume suntem capabili cu toții, ca cetățeni, să trecem de la momentul declarațiilor, la momentul concret. Așa, la declarații și pe ce ne-am dori toți, pe banul public, este ușor să fii îndrăzneț și erou. Și am convenit acest lucru, pe care l-am și anunțat luni, într-o scurtă conferință de presă. Le mulțumesc pentru efort, le mulțumesc pentru faptul că au coagulat întreaga comunitate arădeană, Ne referim aici la faptul că Aradul este un oraș multietnic, multicultural și din toate părțile, să spunem, indiferent de etnie sau de naționalitate. Ca reprezentanți ai acestor cetățeni ai Aradului și-au arătat disponibilitatea pentru acest demers și nu am avut nimic împotrivă, din contră, îl îmbrățișez cu toată deschiderea pentru a reuși acest lucru. Am vrut să vă fac această informare, dacă pentru cineva n-am fost suficienți de clari și concreți. Prin urmare, predau ștafeta domnului președinte de ședință.
Dl. Szabo M: -. Deci, punctul nr.1
1
Proiect de hotărâre referitor la exercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea imobilului situat în Arad str. Gheorghe Lazăr nr.3 – inițiativa consilierilor locali dna Săbău Daniela, dl Chifa Ioan, dl Costea Cătălin, dl Curcanu Dorian, dl Mayer Siegfried, dl Stana Florin, dl Vlad Codrin, dna Csilla Aur,
dl Cheșa Ilie și dl Buruc Cosmin
Dl. Szabo M: - Domnule Buruc, vă rog!
Dl. Buruc C: - Aș vrea, nu știu, poate un răspuns la spusele domnului primar de mai devreme – ar trebui să avem totuși grijă să nu o luăm pe urmele Consiliului Județean, în care, cu banii arădenilor, din buzunarul lor, nu ce iau din taxe și impozite și altele, renovează secțiile de pediatrie de la Spitalul Județean. Mi se pare o practică bună, dacă avem nevoie de un plus, nu știu, la partea de renovare a teatrului sau la a aduce anumite îmbunătățiri, pe care municipiul nu și le permite, dar 200 de mii de euro, la modul cum aruncăm banii pe fereastră, în această administrație, mi se pare că nu sunt o problemă pentru bugetul Aradului. Mulțumesc!
Dl. Bognar L: - Dacă-mi permiteți, în comisie am formulat un amendament, ca exercitarea preempțiunii este, într-adevăr, o dorință de a salva această clădire, poate, mă rog, într-o situație în care proprietarul, care devine, va fi pornit să demoleze, că nu are nevoie de această clădire. Dacă este problemă suma, așa cum am înțeles că nu o avem în buget, am putea exercita fără să scriem suma. Deci, garanția că, de fapt, asta este, că această clădire va rămâne, așa cum noi am prevăzut și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, ca să rămână în sfera culturală. Că eu, într-adevăr, l-am văzut pe domnul Schwartz aici, e îmbucurător că este prezent, dar ce se întâmplă până atunci, care este, mă rog, temerea, că dacă nu ne exercităm dreptul de preempțiune, această clădire nu rămâne în sfera destinației! Și de aceea am zis că dacă spunem și amendamentul ar fi - că nu punem suma.
Dl. Szabo M: - Doamna Lilioara!
Dna Stepanescu L: - Astfel cum am precizat și la comisii, este obligatorie menționarea sumei! Este de esența preempțiunii, suma pe care a ofertat-o vânzătorul, este obligatorie menționarea acesteia și consemnarea acesteia înăuntrul termenului de 15 zile, într-un cont, la dispoziția vânzătorului, pentru asumarea, cu bună - credință, a dorinței de a cumpăra.
Dl. primar: - Dar aș completa la ceea ce spunea domnul Bognar - este prevăzut de lege că nu poate demola, nu poate schimba destinația. Deci, nici nu am nevoie de un amendament special, să spunem noi așa ceva, iar dumneavoastră sunteți om de administrație.
Dl. Buruc C: - Da, domnule primar, dar poate omul vrea un teatru la el în sufragerie…
Dl. primar: - Dar eu vorbeam cu domnul Bognar, dacă nu vă supărați, și eu nu v-am întrerupt pe dumneavoastră! Nu suntem în studioul de televiziune! Cu tot respectul! Ați avut cuvântul, v-ați exprimat…
Dl. Buruc C: - Nu cred că filmează nimeni, era doar o remarcă !
Dl. primar: - Mulțumesc frumos pentru înțelegere! Deci, dacă se vorbește, pentru că se folosesc cuvinte, ca și data trecută, mari, pompoase, se pierde, se duce, clădirea rămâne tot acolo! Faptul că legile permit să se schimbe unii din proprietari, așa cum, la un moment dat, poate fi Primăria Municipiului Arad proprietar, aia nu înseamnă că i se schimbă destinația! Am avut o situație și dumneavoastră o știți, n-o fac publică, aici, în care o clădire, care a fost școală, a fost retrocedată fostului proprietar și a rămas în ea cu sarcina că va fi acolo doar școală. A vrut să-i schimbe destinația într-un alt edificiu, în aceeași clădire, și Primăria nu i-a dat autorizație și nu s-a putut. Ca să fim corecți! Exact ca și situația Cazinoului, și-au schimbat proprietarii în treizeci de ani, dar destinația a rămas aceeași. Și Primăria nu a autorizat nicio lucrare acolo decât în momentul în care a fost condiționată, fapt ce prevede legea, iar referitor la ceea ce spunea doamna secretar, pe jumătate, în răspunsul domniei- sale, am citit și eu ca și dumneavoastră raportul de specialitate, în care se spune negru pe alb – cu banul public nu se pot face promisiuni de vânzare sau de cumpărare nici la un euro, nici la 100, nici la un milion, decât pe baza unei evaluări. Cum ar fi ca astăzi să nu vi se spună, să vă lase să votați, să cumperi ceva cu o sumă – 200 de mii, că am înțeles că asta era în discuție și peste o lună sau două să se termine evaluarea și să se spună că face doar 100 de mii! Cine pune diferența? Că este ban public! Cine a votat! Datoria compartimentelor de specialitate, și v-a dat în scris, este să atenționeze asupra acestui lucru. Mai departe, decizia este a fiecăruia! Mie, legea nu-mi dă voie să votez, eu îmi exprim punctul de vedere, am văzut și eu documentul, am scris pe el „văzut” și am semnat și vi l-am înaintat! Mai departe, decizia vă aparține! Așa mi se pare corect să se lucreze. Trebuie prezentate și plusurile și minusurile. Când vom face noi legi sau când legea supremă ne va da voie ca, pe plan local, să stabilim, ne vom face cadru legal. Deocamdată, în ceea ce privește banul public și posibilitatea cheltuirii lui și a achiziționării de bunuri, cu atât mai mult de imobile, este strict reglementată. Nu ați stabilit-o nici dumneavoastră, cum n-am stabilit-o nici eu! Dacă așa este stabilit, suntem obligați să spunem cum trebuie să respectăm. Asta este realitatea din acest moment. Încă o dată subliniez: nu pleacă nici o clădire din oraș, nu se demolează, nu se construiește nici cel puțin mansardă, pentru că ar însemna să acorde primăria autorizație de construire, din acest punct de vedere, cred că este clar pentru toată lumea, iar din punct de vedere al achiziționării, chiar dacă ar exista buget, n-avem, chiar dacă ar exista prevedere bugetară sau capitol bugetar pentru așa ceva, n-a existat nici anul trecut, ca să te folosești de cel 1/12! Nici atunci n-am putea să aprobăm o achiziționare, fără să avem înainte o evaluare! Ba, vă pot confirma domnii directori și șefii de servicii și domnul Bognar știe, că au fost situații în care am cerut și reevaluare, tocmai pentru a ne asigura că nu sunt sumele umflate. Altfel, între doi privați, poate să vină oricine să spună că s-au înțeles să cumpere cu o sumă unul de la celălalt și apoi să vină la primărie să zică : „ia exprimați-vă, primărie, drept de preemțiune, puneți banii și cumpărați și după aceea își împart ei între ei”. Nu se poate așa ceva! Este ban public și nu ne putem juca cu el! Mulțumesc frumos pentru răbdarea acordată, pentru timpul acordat!
Dl. Szabo M: - Domnul Stana!
Dl. Stana F: - Vă mulțumesc. Am să încep prin a vă explica convocarea acestei ședințe peste week-end și ne cerem scuze dacă au fost persoane care au trebuit să muncească suplimentar pentru a analiza unicul punct de pe ordinea de zi! Așa cum știți și cum prevede legea, numărând 15 zile din data de 2 martie, ajungem la data de 17, adică mâine. Nu puteam să o convocăm mai târziu, indiferent cum am fi făcut-o, am fi ocupat cele două zile din week-end. Mergând mai departe – dacă nu își exprimă municipiul Arad dreptul de preempțiune astăzi sau mâine, această clădire se va vinde! Probabil știți, proprietarul este presat de impozitul mare să-l vândă. A găsit un cumpărător, a primit un avans, a stabilit chiar suma. De mâine încolo, cădirea se va vinde și noi va trebui să o cumpărăm de la noul proprietar. Fără îndoială că noul proprietar va cere bani mai mulți, pentru că are cheltuieli suplimentare, pentru că, va spune el, a fost stresat, a fost agasat, vom da mai mulți bani! Un alt motiv pentru a ne exercita dreptul de preempțiune este faptul că societatea civilă, arădenii vor fi mai motivați să contribuie cu sume, dacă nu pentru achiziție, măcar pentru renovarea clădirii, un proiect în care administrația locală se angajează ferm, va fi mult mai mult susținut de arădeni, decât un proiect pentru care administrația locală le cere bani, bani pe care ei deja i-au dat atunci când au plătit taxe și impozite, din care se formează bugetul local. Referitor la, ați spus despre evaluare – da, este prevăzută de lege, însă oricine știe că cel mai bun preț dat de evaluare este prețul pieței. Și avem un preț al pieței! Evaluarea s-ar fi putut face foarte repede, foarte ușor, cu puțină atitudine pro activă din partea administrației. Știm, din ianuarie, că acea clădire a fost scoasă la vânzare. Sunt deja două luni și nu avem acea evaluare, din păcate! Și voi încheia spunând că municipiul Arad, patrimoniul construit al orașului nostru, în care Teatrul Vechi este o mică parte, are nevoie de implicarea fondurilor publice. Niciodată, în viața noastră, nu vom ajunge să vedem acest oraș cu clădirile renovate, dacă așteptăm ca proprietarii să investească în ele. Au fost renovate, din cele 200 de clădiri, câteva zeci, în decursul a zece ani. Și acolo au fost, probabil, cei mai cu dare de mână. Cred că sunt foarte puțin imobilele aflate în proprietatea municipiului, care au fost incluse în aceste modernizări. Așadar, vă rog să aveți în vedere ca în bugetul anului 2021 să existe bani dedicați pentru amenajarea fațadelor, pentru reabilitarea clădirilor aflate în zona protejată a municipiului. Vă mulțumesc!
Dl. primar: - Cum doriți? Să ascult sau să dau răspuns la fiecare? Egal. Nu vreau să intru într-o polemică, cu dumneavoastră, vreau doar să subliniez două lucruri: 1 – văd că sunteți foarte bine informat! Cine este cumpărătorul, cum și-au dat avansuri între ei, cum va cere un preț mult mai mare data viitoare, să înțeleg că aveți un interes? Pentru că la noi, la primărie, nu s-a primit un document în sensul cumpărător este cutare, x s-a înțeles cu cutare, cu o anumită sumă și vă mai dau o veste proastă, noi am verificat, și dacă mâine sau peste o săptămână expropriem, conform legii, vom plăti un preț mai mic decât 200 de mii de euro! Ca să le transmiteți și celor cu care sunteți în înțelegere și datorită cărora convocați ședințe și știți cum se va vinde…
Dl. Stana F: - Domnule primar, vă rog frumos să vă măsurați cuvintele!
Dl. primar: - N-am vorbit peste dumneavoastră, vă rog frumos să nu vorbiți peste mine!
Dl. Stana F: - Mă acuzați de niște lucruri, pe care eu n-o să vi le înghit, domnule primar!
Dl. primar: - Nu vă acuz de nimic ! Vă rog frumos să nu vorbiți peste mine!
Dl. Stana F: - Vă rog să vă măsurați cuvintele! Dumneavoastră sunteți invitat în acest Consiliu…
Dl. primar: - Poftiți?
Dl. Szabo M: - Domnule Stana, vă rog frumos!! După ce domnul primar termină, urmați dumneavoastră….
Dl. Stana F: - Vă rog să vă măsurați cuvintele, eu nu am să vă permit să mă jigniți, cu asemenea acuzații! Eu nu v-am acuzat de nimic, domnule primar! Vă rog frumos să vă retrageți cuvintele!
Dl. primar: - Încă o dată – în sala de consiliu a municipiului Arad, dumneavoastră, în calitate de consilier, nu-i dați ordine unui primar ales de cetățeni! 2 la mână – dacă aveți bunul și minimum respect, nu vorbiți unul peste celălalt! Nu v-am acuzat de nimic, v-am reprodus din ceea ce ați spus dumneavoastră și am pus câteva întrebări retorice…
Dl. Stana F: - Vreți să îmi spuneți cu cine sunt eu în înțelegere?
Dl. primar: - Încă o dată, vorbiți peste mine!
Dl. Stana F: - Domnule primar, vă rog frumos să…
Dl. primar: - Aveți amabilitatea…
Dl. Stana F: - …să aveți decența de a nu face acuzații!
Dl. primar: - Aveți amabilitatea unui dialog?... Mulțumesc. Asta mi-am dat și eu seama! Dar nu ține de..., mă scuzați! Prin urmare, revenim la ceea ce am spus – nu vă acuz de nimic! Am pus câteva întrebări retorice la ceea ce ați spus dumneavoastră. Răspunsurile le știți dumneavoastră! Nici nu trebuie să mi le dați și nici nu vreau să mi le dați! V-am informat că așa cum ați afirmat, dacă va cere un preț mai mare, avem posibilitatea exproprierii, conform legii și valoarea este sub 200 de mii de euro. Vă mulțumesc frumos și îl rog pe domnul Galea să ia cuvântul.
Dl. Galea C: - Mulțumesc. Pentru unii dintre noi, acest subiect nu reprezintă doar un subiect mediatic și de imagine și probabil mesajul pe care eu aș vrea să-l aduc astăzi este legat mai mult de o dorință de, dacă ne pasă de acest edificiu, să ne întâlnim probabil, este o propunere ca liderii partidelor să ne întâlnim și să discutăm omenește și normal, la o masă, unde să înțelegem, sunt foarte multe necunoscute, se pare, în acest subiect, sunt lucruri pe care le știm unii, pe care nu le știu alții și poate că într-un cerc, pentru că se face lucrul acesta, știm, într-un cerc mai apropiat, în care putem avea discuții libere, eu, personal, mi-aș fi dorit lucrul acesta. Unii dintre noi suntem aici doar ca să transmitem un semnal că acest edificiu considerăm că este important, într-adevăr, suntem atrași, mai mult sau mai puțin, într-un joc de imagine și joc politic, dar până la urmă cred că pentru toți de aici acest edificiu este important și probabil că adevărul este undeva pe la mijloc. Propunerea mea este să ne întâlnim liderii de grupuri, să înțelegem, să discutăm, să vorbim, așa cum cred că ar fi normal și corect să abordăm subiectul. Mulțumesc!
Dl. Szabo M: - Mulțumesc. Supun la vot. Domnule Bognar mai aveți amendamentul sau nu?
Dl. Bognar L: - Deci, eu am cerut amendamentul și după aceea aș mai avea o intervenție. Să se voteze!
Dl. Szabo M: - Deci, încă o dată, amendamentul, cum sună, să auzim!
Dl. Bognar L: - Deci, „în formularea exercitării dreptului de preempțiune să nu figureze suma”.
Dl. Szabo M: - Supun la vot amendamentul.
Cine este pentru? 1 vot pentru (dl. Bognar), 14 abțineri – 15 consilieri prezenți.
Dl. Szabo M: - Mulțumesc. Pentru întregul proiect?
Dl. Bognar L: - Aș mai vrea să intervin, vă rog!
Dl. Szabo M: - Vă rog!
Dl. Bognar L: - Domnule primar, stimați colegi, stimați arădeni! Da, suntem într-o situație în care, eu am în față strategia votată în 2017, prin Hotărârea Consiliul Local nr. 258, acolo unde s-a prevăzut că achiziționăm niște imobile, a fost pavilionul Secession, care era, așa cum știm cu toții, cazionul care a fost soluționat altfel. La un moment dat am achiziționat Preparandia, a fost o soluție foarte bună, că am reușit să o salvăm de la distrugere. Aici, dacă avem această garanție și așa cum a spus domnul primar și domnul Schwartz a participat, înseamnă că noi, care reprezentăm cetățenii, pentru noi, pentru mine cel mai bine ar fi să organizăm un referendum, ca să știm că, într-adevăr, pe facebook, pe alte surse de comunicare, s-a creat o atmosferă. Pentru mine nu este indiferent ce vor arădenii! Nu știu la ora actuală! Acele 3000 de semnături cu care s-a prezentat domnul Schwartz sunt, într-adevăr, demne de luat în considerare. Pe de altă parte, nu știu ce să fac cu acele comentarii, care spun că este păcat să dăm banii pentru ruină ș.a.m.d. Deci, suntem într-o dilemă. Această dilemă, pe care noi, la un moment dat, când ne-am asumat și am depus un jurământ, să servim arădenii, același lucru este și acum – cum servim arădenii? Dacă vom cumpăra sau dacă nu vom cumpăra acest imobil? Pe de altă parte avem o Strategie, care spune că da, votată, dorim să îl păstrăm în sfera culturală. Nu ne exercităm dreptul de preempțiune că sunt anumite, hai să spunem, ilegalități susținute de executivul primăriei și într-adevăr, nu doresc să fac ilegalitate, dar unde avem garanții că această clădire nu va fi la un moment dat, hai să spunem, pierdută pentru comunitatea noastră, eu aș fi de acord cu ceea ce a spus domnul consilier Galea și eu propun amânarea votului și să revenim la o discuție în care știm ce vrem să facem cu această clădire. Avem mai multe informații, avem o gândire. Da, am avut o strategie, nu achiziționăm, conform strategiei, întrebarea este ce facem? Dacă există această voință, domnule primar, ca să expropriem, atunci, eu propun ca la articolul 3, da, vin cu altă propunere – prevedem o posibilitate de a exercita celălalt drept, respectiv să acționăm pentru a duce în domeniul public, prin măsura pe care ați propus-o, poate.
Dl. Szabo M: - Și atunci, supun la vot. Da, domnule Buruc!
Dl. Buruc C: - Scurt!
Dl. Szabo M: - Foarte!
Dl. Buruc C: - Discuția era să nu facem politică, ceea ce fac domnul Bognar și domnul Galea aici, cu discuții, de dragul de a ne întâlni să fim adunați, este politică. Administrație înseamnă că: mâine, termenul de 15 zile, de a ne exercita dreptul de preemțiune, expiră! Haideți să ne exercităm acest drept! Asta înseamnă să facem administrație, astăzi, acum! Mulțumesc.
Dl. Szabo M: - Mulțumesc. Supun la vot. Cine este pentru?
12 pentru, 3 abțineri (dl. Lazăr, dl. Bognar, dl. Szabo )– 15 consilieri prezenți.
S-a adoptat Hotărârea nr.113 a Consiliului Local al Municipiului Arad,
de respingere a proiectului de hotărâre.
Dl. Szabo M: - Mulțumesc. Declar ședința închisă.
Dl. primar: - Vă mulțumesc tuturor. O după-masă frumoasă. Să ne vedem cu bine, sănătoși!
(n.n. ședința s-a încheiat la ora 16,30).

Red./Dact. PC/PC Verif. C.M.
1 ex. Serviciul Administrație Publică Locală
1 ex. Instituția Prefectului-Județul Arad
1 ex. Dosar ședințã CLMA 16.03.2021, extraordinară
Cod PMA -S4-02




[Vizualizare PDF]    [ Înapoi ]

...Înapoi la listă
Primarul
 
  Mesaj
  Biografie
  Dispoziții
  Comunicate
  Program de audiențe
  Declaraţii de avere / interese
Bibarț Călin
 
Viceprimar
 

  Curriculum vitae
  Structura din subordine
  Declaraţii de avere / interese
Chesa Ilie

  Arhiva Declaraţii de avere si interese primari / viceprimari
 
Aparatul de specialitate
  Regulamentul Primăriei
Organigramă
Institutii subordonate C.L.M. Arad
Societăti comerciale care functionează sub autoritatea C.L.M. Arad
Declaratii de avere / interese
 
Consiliul Local
    Regulamentul C.L.M.
  Componenţă
  Comisii de specialitate
  Declaraţii de avere / interese
  Rapoarte de activitate
  Documente pentru şedinţe
  D.A.S.Arad
  Centrul Municipal de Cultură

Sala de consiliu
 
 

 
Calendar evenimente
 
Aprilie 2024

1
2
3
4
5
6
7
8
9
28




 
Certificări
 
Certificatul de conformitate a sistemului de management al calității
 


Primaria Arad: cod 310130, Arad, Blvd. Revolutiei, nr. 75 Tel: +40 257 281850, Fax +40 257 284744
© 2009, ALIAS Com & Primăria Arad, All Rights Reserved