|
În zilele de 10 - 11 decembrie 2015, în oraşul Vicenza din Italia, a avut loc ultima întâlnire a partenerilor şi conferinţa finală a proiectului „Acţiune de contracarare a riscului de inundaţii la nivel urban local” (acronim ACHELOUS), implementat de 9 parteneri, printre care şi Municipiul Arad, din 7 ţări europene în perioada 1 Ianuarie 2014 – 31 Decembrie 2015.
Proiectul a vizat îmbunătăţirea intervenţiilor în situaţiile de inundaţii, respectiv reacţia experţilor locali, coordonarea eficientă a forţelor şi resurselor implicate, precum şi educarea cetăţenilor în sensul unui comportament corect şi al utilizării corecte a informaţiilor în situaţii de urgenţă. Un obiectiv important urmărit a fost, de asemenea, utilizarea experienţelor transnaţionale pentru obţinerea unui proces de management al urgenţelor. |
Proiectul ACHELOUS are o valoare totală de 641.180 euro şi este co-finanţat prin Instrumentul Financiar pentru Protecţie Civilă al Comisiei Europene. Bugetul alocat Municipiului Arad este de 58.918 euro, din care 44.180 reprezintă contribuţia UE.
În cadrul proiectului au fost realizate, printre altele, 6 Centre Locale de Risc coordonate de oraşele partenere, care formează împreună Centrul de Risc ACHELOUS. Centrul Local de Risc coordonat de Municipiul Arad a fost înfiinţat prin semnarea unui acord de colaborare cu primăriile Nădlac, Pecica, Lipova şi Păuliş, în data de 30 mai 2014.
O contribuţie importantă a Aradului ca partener de proiect a fost organizarea exerciţiului „Mureş 2015”, în perioada 26 - 28 mai 2015, cu participarea structurilor locale implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii (Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Vasile Goldiș” al Județului Arad, Primăriile și S.V.S.U. din Nădlac, Pecica, Păuliș și LipovA, Poliția Locală Arad ,Inspectoratul Judeţean de Poliție Arad, Inspectoratul de Jandarmi Județean Arad, S.M.U.R.D. Arad, Societatea Națională de Cruce Roșie România - Filiala Arad, Serviciul de Ambulanță Județean Arad, Sistemul de Gospodărire a Apelor Arad, S.C. Gospodărirea Comunală S.A. Arad, .C. Compania de Transport Public S.A. Arad), precum şi cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Județean Arad şi al Colegiilor Naţionale „Elena Ghiba Birta” şi „Moise Nicoară”.
Cadrul general şi scopul proiectului
În urma unei serii de inundaţii din perioada 2010 – 2012, s-a ajuns la concluzia necesităţii adoptării unor proceduri comune în vederea îmbunătăţirii eficienţei acţiunilor de intervenţie în caz de urgenţă hidrologică, printr-o mai bună organizare teritorială. Șase oraşe din ţări ale Europei de Sud, Centrale şi de Est au implementat acest proiect în scopul stimulării unui mod mai eficient de reacţie şi acţiune în caz de inundaţii. Acest lucru s-a realizat prin înfiinţarea a 6 Centre Locale de Risc (CLR), precum şi prin crearea şi testarea unui sistem de monitorizare, prin exerciţii de protecţie civilă şi un exerciţiu final, pentru validarea procedurilor. Implementarea proiectului a fost sprijinită de două universităţi şi de experţi din cadrul Programului European de Instruire în Domeniul Protecţiei Civile, pentru identificarea celor mai bune proceduri, în conformitate cu politicile şi directivele UE. Pe parcursul perioadei sale de doi ani, proiectul a încercat să dezvolte coordonarea şi colaborarea entităţilor teritoriale implicate în activităţile de protecţie civilă şi totodată să educe populaţia în sensul unui comportament corect şi al utilizării eficiente a informaţiilor disponibile, în situaţii de urgenţă.
Proiectul este important pentru:
- Identificarea şi testarea celor mai bune practici în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii;
- îmbunătăţirea eficienţei modului de gestionare a situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii;
- perfecţionarea experţilor locali în domeniul protecţiei civilă;
- implicarea tuturor forţelor în timpul unei operaţiuni de urgenţă (cetăţeni, voluntari, echipament etc.) în cel mai eficient mod posibil;
- crearea unor legături mai puternice între parteneri şi Mecanismul European de Protecţie Civilă.
Principalele sarcini, activităţi şi rezultate:
Sarcini şi activităţi |
Rezultate |
Înfiinţarea Centrelor Locale de Risc (CLR) |
6 Centre Locale de Risc, inclusiv îndrumări şi un sistem de monitorizare în caz de urgenţă |
Inventarierea procedurilor locale existente |
Inventar al grupurilor de lucru al Centrelor Locale de Risc şi strategii locale |
Definirea comună a celor mai bune practici |
Atelier de lucru tehnic cu experţi, documente privind cele mai bune strategii, sistem comun de monitorizare în caz de urgenţă |
Testare separată a modulelor şi pregătirea procedurilor finale |
Program de testare module operaţionale, exerciţii de protecţie civilă şi documente de evaluare |
Management, publicitate şi diseminare |
Întâlniri de proiect, rapoarte, plan de comunicare, pagina web oficială, publicaţii, Raport Layman |
Continuitatea proiectului
- Centrul Local de Risc ACHELOUS va continua să fiinţeze ca punct de contact şi de legătură între partenerii implicaţi.
- Pagina web ACHELOUS va continua să fie platforma pentru împărtăşirea experienţelor legate de acţiunile de contracarare în caz de inundaţii.
- Sistemul de monitorizare creat pentru proiectul ACHELOUS va continua să fie utilizat în situaţii de urgenţă reale.
- Continuarea activităţii Centrelor Locale de Risc va fi garantată.
- Toate autorităţile locale care fac parte din Centrele Locale de Risc vor menţine cel puţin o persoană cu atribuţii de diseminare a rezultatelor şi activităţilor la nivel european.
Partenerii de proiect ACHELOUS
ACHELOUS este un proiect european finanţat de Direcţia Generală pentru Ajutor Umanitar şi Protecţie Civilă a Comisiei Europene (ECHO), prin Instrumentul Financiar de Protecţie Civilă. Instrumentul a fost creat în anul 2007 şi are ca scop susţinerea şi completarea eforturilor statelor membre, în principal în ceea ce priveşte protecţia persoanelor, dar şi a mediului, a proprietăţii, inclusiv a patrimoniului cultural, în caz de catastrofe naturale, dezastre provocate de om, acţiuni teroriste şi accidente tehnologice sau de mediu. Instrumentul vizează şi cooperarea dintre statele membre în materie de protecţie civilă.
Instrumentul Financiar de Protecţie Civilă acoperă toate cele trei aspecte principale ale protecţiei civile: prevenţia, pregătirea şi reacţia. PROIECTUL ACHELOUS a fost selectat în cadrul Apelului de proiecte în domeniul prevenţiei şi pregătirii în domeniul protecţiei civile din anul 2013.
Informaţii suplimentare puteţi găsi pe pagina web www.achelous.eu
Manager Proiect: Laura Bocancios, Primăria Municipiului Arad lbocancios@primariaarad.ro
|
Note:
- ACHELOUS este acronimul pentru ”Action of Contrast to Hydraulic Emergency in Local Urban Site” (Acţiune de contracarare a riscului de inundaţii la nivel local urban)
- ACHELOUS este un proiect co-finanţat de Direcţia Generală pentru Ajutor Umanitar şi Protecţie Civilă a Comisiei Europene (ECHO), prin Instrumentul Financiar de Protecţie Civilă
- ACHELOUS este un parteneriat format din 9 parteneri din 7 ţări europene
Vezi documentul in format PDF...
|