R O M Â N I A
JUDEȚUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCESUL-VERBAL
ȘI STENOGRAMA
ședinței extraordinare
din data de 16.03.2021
Nr. 32.092/21.04.2021
R O M Â N I A
JUDEȚUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCESUL-VERBAL
ȘI STENOGRAMA
ședinței extraordinare
din data de 16.03.2021
Nr. 32.092/21.04.2021
La ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 16 martie 2021 au fost prezenți 15 consilieri din 22 în funcție. Au absentat următorii consilieri locali: dl. Korodi, dna Waas, dna Naaji, dl. Ilioni, dl. Mariș, dl. Barb, dl. Fordon. Ședința a fost convocată la solicitarea grupului de consilieri USR PLUS și a grupului de consilieri PSD din cadrul Consiliului Local al Municipiului Arad, conform Convocatorului nr. 20.066 data de 12.03.2021. Pentru domnul consilier Mihai Pașca s-a constatat încetarea mandatului prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 98/12.03.2021. Ședința a început la ora 16,00 și s-a încheiat la ora 16,30. Ședința a fost condusă de către domnul consilier Mihai SZABO. Au participat: din partea executivului: dl. primar Călin Bibarț, dl. viceprimar Lazăr Faur, dna Lilioara Stepanescu - Secretar General al Municipiului Arad, dna Claudia Grozavu, director executiv al Direcției Economice, dl. Szuchanszki Ștefan - director executiv al Direcției Patrimoniu, dna Mihaela Balaș, șef serviciu, Serviciul Evidență și Administrare Domeniul Public, dl. Pavel Neamțiu, director executiv al Direcției Venituri, dna Ioana Albu, șef serviciu, Serviciul Juridic, Contestații, dna Ralu Cotrău, șef birou, Biroul Relații Mass-Media, dl. Alexandru Popa – referent, Biroul Relații Mass-Media, dl. Krisztian Varjasi – referent, Cabinet Primar, dl. Adrian Barbeș – referent, Cabinet Primar, dl. Florin Marușca – consilier, dl. Mihai Mitrofan, consilier, Biroul Relații Mass-Media, dl. Denis Bot – consilier, Cabinet Primar, dl. Cristian Cotuna, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dna Oana Blaghi – inspector de specialitate, Cabinet Primar, dna Monica Czibrik, șef serviciu, Serviciul Administrație Publică locală, dna Florina Ispas – consilier, dna Ana Maria Ciobotariu, consilier juridic, dl. Emanuel Cotuna - consilier juridic, dna Mirela Sonyi - consilier juridic, dl. Vlad Baciu - consilier juridic, dna Ionela Domilescu, consilier, dna Doris Micu - consilier, dna Carmen Popa - consilier în cadrul aceluiași serviciu.
Alți participanți:
- presa: Bognar Tunde - „Nyugati Jelen”, Raluca Medeleanu – „Special Arad.ro”, Irházi János – „Aradinap.ro”, Livia Pădureț – „Newsar.ro”, Dan Coita – „Arad Reporter”, Adriana Barbu – „Aradon”/”Jurnal Arădean”, Ovidiu Balint – jurnalist „Ovidiu Balint.ro”, jurnalist (site propriu);
- alții: dl. Schwartz Gheorghe, cetățean de onoare (reprezentant societatea civilă).
Publicitatea ședinței a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afișare pe panoul de afișaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 12.03.2021, a Convocatorului nr. 20.066/12.03.2021, semnat de către toți membrii grupului de consilieri USR PLUS și PSD din cadrul Consiliului Local Arad, prin comunicarea tuturor reprezentanților mass-media acreditați a convocatorului, cuprinzând data, ora, locul ședinței, ordinea de zi și documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei ședințe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul general, precum și toți responsabilii din executiv, societatea civilă, precum și reprezentanții mass-media au primit documentele ședinței, avizele comisiilor de specialitate și amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea ședinței s-a asigurat prin punerea la dispoziție fiecărui consilier, în ziua de 12.03.2021, a invitației la ședință, cuprinzând data, ora și locul desfășurării acesteia, precum și ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziție în data de 12.03.2021, în format electronic și transmise prin poșta electronică tuturor aleșilor locali, funcționarilor publici implicați, presei ș.a.
În cadrul acestei ședințe, am consemnat următoarele:
(n.n. înainte de începerea ședinței propriu-zise a avut loc ședința comisiilor reunite ale Consiliului Local)
Dl. Bognar L: - Atunci fiecare comisie, pe rând, nu știu. Dacă are cvorum! Comisia nr.1. Suntem prezenți trei. Atunci începem cu Comisia nr. 1.
Dl. Stana F: - Îmi permiteți o întrebare?
Dl. Bognar L: - Da.
Dl. Stana F: - Având în vedere că suntem la Comisia nr. 1 – Buget, finanțe, am rugămintea ca persoanele din aparatul de specialitate să ne spună care este bugetul estimat pentru anul 2021, destinat activităților culturale? Și aici mă refer la bugetul celor trei instituții: Teatru, Filarmonică, Centrul Cultural.
Dl. Bognar: - De la buget? Nu este nimeni! Eu am o întrebare vis a vis de proiectul de hotărâre. Având în vedere că în proiectul de hotărâre s-a introdus suma, eu am citit în mai multe acte normative, după mine, n-ar trebui să apară suma. Deci, exercităm preempțiunea fără sumă, urmând ca după aceea să înceapă negocierea că, practic, procedura de achiziție pentru o instituție, respectiv pe buget public este altceva decât între privați. Și eu îmi aduc aminte când am cumpărat Preparandia, doamna Lilioara este aici, doamna secretar, sărut-mâna! Noi am cumpărat Preparandia de la un privat, care, la un moment dat a cerut 120 de mii de euro. În urma expertizei, municipiul Arad, respectiv din bugetul local, cred că 80 de mii de euro am plătit. Noroc că am avut acea clădire, că, la un moment dat, acea clădire am introdus-o în proiectul de reabilitare, cum era „Oraș vechi”, inclusiv cu podul. Și atunci, practic, am câștigat finanțare având în vedere că era un monument reprezentativ. Deci, problema este că în proiectul de hotărâre apare 200 de mii de euro, care, așa din raportul de specialitate pe care l-am primit, spune clar că achiziționarea, așa: „Constatând că în considerarea principilor aplicabile fondurilor publice prin Legea nr. 422 se impune negocierea valorii de achiziționare a imobilului cu vânzătorul. O astfel de negociere va avea în vedere prețul de piață evaluat de către expert, conform standardelor de evaluare în vigoare”. Dar asta după ce ne-am exprimat, mă rog, intenția de cumpărare… Eu așa înțeleg. Dar nu acum, ca să dăm o hotărâre, că într-adevăr, nu sunt condițiile.. că, la un moment dat, să răspundem în fața legii, că domnule, din banii publici…
Dl. Stana F: - Textul proiectului spune doar că a primit o ofertă proprietarul pentru suma aceasta, nu spune că trebuie ca municipiul Arad să achiziționeze clădirea la această sumă. Acum, legal, care sunt pașii după exercitarea, exprimarea dreptului, acest drept de preempțiune și dacă se permite o negociere sau nu, n-aș putea să vă spun, sper că se poate! Adică ar fi de interes pentru Arad, ca să încercăm o negociere direct cu proprietarul, mă refer la municipiu.
Dl. Bognar L: - Deci, încă o dată, eu susțin că în forma aceasta de proiect de hotărâre, cu preț, nu putem lua o decizie pe baza a ceea ce ne scrie doamna secretar, că după aceea trebuie să dăm banii înapoi, că vine Curtea de Conturi și zice, păi, domnule, ați cumpărat, a fost închis primarul din Baia -Mare, au cumpărat ceva și nu au făcut …
Dl. Stana F: - Textul. Vă citesc - „Își exercită dreptul de preempțiune la achiziționarea imobilului, ofertat spre vânzare, la prețul de…”. Este exact textul proiectului, prin care Primăria a spus că nu ne exercităm dreptul de preempțiune. Deci, proiectul inițial, doar că s-a schimbat acolo de la „nu ne exercităm”, la „ne exercităm”.
Dl. Bognar L: - Deci, dacă apare un preț acolo, este clar că se vehiculează o sumă.
Dl. Stana F: - Dar eu cred că se poate scoate fără nicio problemă partea aceea, nu știu, doamna secretar…
Dl. Szabo M: - Vă spune doamna Lilioara, acum.
Dna Stepanescu L: - Prețul de vânzare trebuie scris, ori de câte ori este vorba despre o hotărâre de exercitare sau neexercitare a preempțiunii. Este chiar obligatoriu să se scrie prețul pe care îl ofertează vânzătorul, se presupune că are deja un client și trece doar pe la autoritățile, la Statul Român, la Ministerul Culturii, la Consiliul Județean și la Consiliul Local, să-i întrebe dacă își exercită sau nu dreptul de preempțiune, la un anumit preț. Deci, prețul trebuie să existe, este cel ofertat, dar autoritățile nu sunt obligate să cumpere la acest preț, trebuie să negocieze prețul, iar negocierea pornește de la un raport de evaluare, de la un preț care rezultă dintr-un raport de evaluare, având în vedere că sunt bani publici. În cazul în care vânzătorul înstrăinează bunul sub valoarea ofertată autorităților, contractul este anulabil. Nu poate vinde la un preț mai mic decât cel pe care l-a adus la cunoștința celor care sunt preemptori. Acesta este rostul pentru care prețul este întotdeauna trecut în proiectele noastre de hotărâri, pentru că este legal și obligatoriu să fie acolo prețul. Este adevărat, așa cum ați menționat, este prevăzut în lege că trebuie să se facă o negociere și negocierea pentru autorități se întemeiază pe un raport de evaluare. Pe de altă parte, ca un semn de bună - credință, Codul Civil obligă să se consemneze suma pe numele vânzătorului înăuntrul termenului de exercitare a preempțiunii. În legea specială, Legea nr. 422/2001, privind monumentele istorice, sunt termene speciale și termenul special pentru Consiliul Local este de 15 zile de la înregistrarea ofertei. Nouă ni s-a completat, să zic, documentația, cu dovada neexercitării dreptului de preempțiune de către Ministerul Culturii, în 2 sau 3 martie, cred, colegul nostru, domnul Szuchanszki, poate să spună mai bine, cred că este vorba de 2 sau 3 martie. Înăuntrul acestui termen ar trebui să se consemneze suma și dacă din rezultatul evaluării sau din negocieri rezultă că poate să cumpere Consiliul Local și își dorește, acesta este un alt aspect. Dar, înăuntrul termenului de 15 zile, așa cum rezultă din raportul de specialitate, nu avem nici bugetul aprobat și nicio posibilitate de a consemna această sumă. Există riscul ca vânzătorul să piardă eventualul client pe care îl are.
Dl. Buruc C: - Eu am o întrebare – dacă exercităm acest drept de preempțiune, se votează, nu va mai putea fi vândut spațiul până nu se încheie această negociere, da?
Dna Stepanescu L: - Da. Se blochează tranzacția, pe care vânzătorul o are în vedere și are un client.
Dl. Buruc C: - Și dacă în acest termen de 15 zile nici nu se decide neexercitarea, nici exercitarea dreptului de preempțiune, ce se întâmplă ?
Dna Stepanescu L: - Poate să vândă pentru că, neexistând o hotărâre de achiziționare, de cumpărare și neexistând o sumă consemnată pe numele său…
Dl. Buruc C: - Ați spus că este în termen de 15 zile!
Dna Stepanescu L: - …pe numele său, în 15 zile, este liber să vândă!
Dl. Buruc C: - Deci, după data de 17 poate să-l vândă cu un dolar, dacă vrea!
Dna Stepanescu L: - Nu cu un dolar, cu 200 de mii de euro! Aici este problema preempțiunii – nu-și poate permite să vândă la altă sumă!
Dl. Buruc C: - Am înțeles! Aș avea o întrebare – pentru „Ziua vecinului”, în ultimii ani, câți bani s-au cheltuit? Dacă poate să-mi răspundă cineva, acel proiect cu „Ziua vecinului”!
Dna Stepanescu L: - Nu cred că poate să vă răspundă cineva acum, dar notăm acest lucru și pentru următoarea ședință…
Dl. Buruc C: - Nu. În scris aș dori, dacă se poate, vă rog! Nu trebuie până la următoarea ședință!
Dl. Stana F: - O întrebare – în ianuarie am suplimentat și am alocat, prin rectificarea bugetară, până în total de 12 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate la „Drum expres Arad-Oradea”. Suntem în acea situație în care nici atunci nu aveam buget, dar s-a făcut rectificare. Există posibilitatea tehnică ca această rectificare bugetară să se facă pentru a depăși acest inconvenient al lipsei unei sume alocate ?
Dl. Szabo M: - Doamna Grozavu!
Dna Grozavu C: - Am explicat și în referatul de specialitate că noi suntem într-o perioadă în care lucrăm pe o listă provizorie de investiție, în limita ultimului program de dezvoltare pe anul trecut, iar anul trecut nu au fost aprobate credite bugetare, nici credite de angajament pentru achiziții imobile. Ce ați aprobat atunci, n-a fost o rectificare bugetară, a fost un credit de angajament din excedentul bugetar, alocat pentru drumul Arad – Oradea. Repartizarea excedentului se va face odată cu bugetul inițial pentru că excedentul este sursă de finanțare a secțiunii de dezvoltare. Acum, din estimările noastre, bugetul va fi joi, acum, ne-au promis colegii de la finanțe că ne vor da indicatorii, noi vom finaliza proiectul de buget în week-end și va trebui să-l punem la transparență 15 zile, timp în care va fi dezbatere publică și după aceea va fi supus aprobării dumneavoastră, undeva în primele 10 zile din aprilie, sperăm.
Dl. Buruc C: - Deci, numai bine pot să fie bugetați și cei 200 de mii de euro pentru teatru, dacă merge așa de repede, până terminăm negocierile cu proprietarul spațiului, se poate face. Oricum, suma este de 200 de mii de euro, la care mergem în jos. Deci, dacă bugetăm 200 de mii de euro și-l cumpărăm cu 150 de mii, înseamnă că 50 de mii se vor duce la excedentul bugetar de mai târziu. Corect?
Dna Grozavu C: - Dacă este vorba de 15 zile, nu cred că o să ne putem încadra în acest termen.
Dl. Buruc C: - Păi da, dar în aceste 15 zile nu trebuie să dăm banii, conform legii, trebuie să începem negocierile pentru spațiu, care, mă gândesc că nu vor începe în două zile. Sau, din experiența proprie de până acum, nu v-ați mișcat aparatul Primărie chiar atât de bine.
Dl. Bognar L: - Dacă-mi permiteți, având în vedere că am în față Hotărârea Consiliului Local nr. 258 din 2017, care se referă la Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Arad pentru perioada 2014-2030. Aici, la obiectivul 74 zice: „Achiziții imobile – foste clădiri cu destinație de cultură și industriale pentru introducerea în circuitul cultural urban și figurează și Teatrul Vechi, Casa Hirschl, Turnul de apă, zona industrială, Casa Industrială „Marta” și este trecut un buget de 10 milioane de euro, zice: „surse bugetul local și alte surse”. Deci, înseamnă că în strategia noastră, noi am prevăzut ceva, că vrem să facem ceva. Eu am votat această hotărâre și susțin totdeauna să fim consecvenți în ceea ce privește dezvoltarea strategică. Acesta nu este valabil, SIDU?
Dl. Buruc C: - Putem trece la vot sau așteptăm doar așa, să treacă timpul?
Dl. Bognar L: - Păi, suntem la comisii acum! La 16,00 este ședință, nu?
Dna Stepanescu L: - Au cvorum comisiile 1, 3 și 2! Constatăm că nu are, chiar comisia de specialitate, Comisia de Cultură, nu are cvorum. Se poate trece la vot pe comisii.
Dl. Galea C: - Comisia de Cultură are cvorum!
Dna Stepanescu L: - Comisia de Cultură, îmi cer scuze!
Dl. Galea C: - Avem, avem cvorum!
Dl. Buruc C: - Deci, nu avem cvorum la o comisie, la restul, putem să votăm. Corect! Începem, atunci, cu Comisia nr.1?
Dl. Bognar L: - La comisie eu am făcut o propunere – să nu scriem prețul!
Dl. Szabo M: - Deci, nu este nici domnul primar, nici domnul viceprimar. Întreb Comisia nr. 1 - cine este președintele? Dacă este în sală?
Dna Stepanescu L: - Domnul Mariș .
Dl. Szabo M: - Domnul Mariș nu este. Vicepreședintele? Domnule Bognar, vă rog, la Comisia nr. 1, să supuneți la vot!
Dl. Bognar L: - Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? Eu am spus că ar trebui să vedem varianta de a nu include prețul. Deci, acum suntem în dilema că avem un proiect de hotărâre și avem un raport de specialitate – cum să facem, dacă suntem la comisii, ca să fie bine, adică să găsim o formă în care să nu facem ilegalitate. Păi, în comisie, eu sunt pentru exercitarea de preempțiune, dar nu la acest preț! Pe de altă parte se spune că facem o ilegalitate, că…
Dl. Stana F: - Doamna secretar poate să confirme dacă am înțeles bine – prezența prețului în proiectul de hotărâre are rolul de a-l împiedica pe proprietar să vândă la un preț inferior, nu înseamnă că obligă municipiul Arad să achiziționeze la acel preț, ci achiziția eventuală se va face după o negociere.
Dna Stepanescu L: - Da. Așa este!
Dl. Szabo M: - Deci, după cum am înțeles, în faza inițială, dacă noi spunem că vrem să achiziționăm imobilul, va fi o comisie de negociere…
Dna Stepanescu L: -Pe baza unui raport de evaluare întocmit de către un expert autorizat, conform standardelor de evaluare în vigoare.
Dl. Szabo M: - Da. Dar noi, dacă spunem da, atunci trebuie să avem acum în cont 200 de mii de euro, care nu putem să….
Dna Stepanescu L: - Da. Trebuie să fie banii consemnați pe numele vânzătorului, bani pe care nu-i poate ridica de acolo, dar trebuie dovedit…
Dl. Szabo M: - Și noi, în momentul de față, nu putem să facem rost de 200 de mii de euro.
Dna Stepanescu L: - Nu. Direcția Economică…
Dl. Szabo M: - Deci, Direcția Economică…
Dl. Buruc C: - Se rezolvă problema asta, până se fac hârtiile, trece duminică și putem să avem banii în cont! Procedural, ca să trecem, dacă domnul Bognar are, ca și acum, îmi cer scuze, noi suntem de la Comisia nr.3, nu de la Comisia nr.1, numai nu aș vrea să stăm până la șase aici, uitându-ne unii la alții. Dacă domnul Bognar are ca și amendament scoaterea acelei sume, să se voteze, să trecem la Comisia nr. 2, să ajungem la Comisia nr. 3, la Comisia nr. 5, care suntem cu cvorum și după aceea să trecem în plen, dacă nu vă deranjează!
Dna Stepanescu L: - Domnul Stana și doamna Vornicu nu și-au exprimat votul.
Dl. Bognar L: - Deci, eu am spus – eu sunt pentru exercitarea dreptului de preempțiune, dar fără sumă.
Dl. Buruc C: - Domnule Bognar este amendament sau recomandare, ceea ce spuneți, cu suma?
Dl. Bognar L: - Amendament. Suntem în comisii. În comisie, acesta este punctul meu de vedere!
Dl. Buruc C: - Da, nu mai stau și restul comisiilor după dumneavoastră. Deci, haideți să ne hotărâm!
(n.n. Comisia nr. 1: 3 voturi pentru și dl. Bognar este de acord cu exercitarea dreptului de preempțiune, dar nu la acest preț. Absenți: dl. Mariș, dl. Barb).
Dl. Szabo M: - Comisia nr. 2?
Dna Stepanescu L: - Domnul Buruc, domnul Mayer, domnul Chifa?
Dl. Buruc C: - Noi suntem Comisia nr. 3, dar este ok și Comisia 3.
Dna Stepanescu L: - Comisia nr.2: domnul Curcanu, doamna Săbău, domnul Costea. (n.n. absenți: dl. Faur).
Dl. Curcanu D: - Comisia nr. 2, pentru.
Dna Stepanescu L: - Comisia nr. 3: domnul Buruc, domnul Mayer, domnul Chifa. (n.n. absenți: dl. Fordon și dna Waas).
Dl. Buruc C: - Noi suntem pentru. Adică, eu sunt pentru. Da. Toți cei prezenți au votat pentru. 3 voturi pentru…
Dna Stepanescu L: - La Comisia nr. 5: dna Aur, domnul Vlad, domnul Szabo, domnul Galea. (n.n. absent: dl. Ilioni).
La Comisia nr. 4 am reținut că sunt prezenți: domnul Costea și domnul Cheșa Ilie. Nu este cvorum pentru a se exprima un aviz. Cu permisiunea dumneavoastră, vom pregăti sinteza amendamentelor, în cel mai scurt timp.
De aici ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. primar: - Sărut-mâna! Bună-ziua!
Dl. Szabo M: - Așteptăm sinteza amendamentelor!
Dl. primar: - Bun. Lăsați că până faceți sinteza, povestim! Cei care au fost la comisii, sunt și aici? Nu sunt pe la țigară, să așteptăm pe cineva, nu știu, domnul Bognar, că l-am văzut și nu-i în sală! Știi ceva, unde a ieșit, ceva? Bun. Să începem cu Imnul, până vine domnul Bognar!
(n.n. în cadru solemn, este ascultat Imnul Național al României).
Dl. primar: - Mulțumesc. Un minut, să-mi iau masca, că am crezut că o am în buzunar, dar nu-i! O să încerc să fiu, prima dată ordinea de zi, de fapt. Față de prezenta ordine de zi, dacă mai sunt propuneri ? Nu sunt. Supun la vot următoarea
|