PROCESUL-VERBAL
ȘI STENOGRAMA
ședinței extraordinare
din data de 12.03.2021
Nr. 29.781/13.04.2021
R O M Â N I A
JUDEȚUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCESUL-VERBAL
ȘI STENOGRAMA
ședinței extraordinare
din data de 12.03.2021
Nr. 29.781/13.04.2021
La ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 12 martie 2021, au fost prezenți 22 consilieri din 22 în funcție. Domnul Fordon Decebal-Ciprian și-a exprimat voturile prin mijloace electronice, respectiv printr-o platformă on-line de videoconferință (Join Zoom Meeting) până la punctul 6, iar de la punctul 7 a fost prezent în sala de ședință. Pentru domnul consilier Mihai Pașca s-a constatat încetarea mandatului prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 98/12.03.2021. Ședința a început la ora 10,00 și s-a încheiat la ora 11,00.
Ședința a fost condusă de către domnul consilier Mihai SZABO.
Au participat: din partea executivului: dl. primar Călin Bibarț, dl. viceprimar Lazăr Faur, dna Lilioara Stepanescu - Secretar General al Municipiului Arad, dl. Sorin Ciurariu, arhitect șef, dna Elena Portaru - director executiv al Direcției Tehnice, dna Liliana Florea - director executiv al Direcției Edilitare, dna Claudia Grozavu, director executiv al Direcției Economice, dl. Szuchanszki Ștefan - director executiv al Direcției Patrimoniu, dna Linda Ocenic, șef serviciu, Serviciul Evidență și Administrare Domeniul Privat, dl. Pavel Neamțiu, director executiv al Direcției Venituri, dl. Ioan Ignat, director executiv al Direcției Dezvoltare și Întreținere, dna Ioana Albu, șef serviciu, Serviciul Juridic, Contestații, dna Mihaela Balaș, șef serviciu, Serviciul Evidență și Administrare Domeniul Public, dna Ralu Cotrău, șef birou, Biroul Relații Mass-Media, dl. Alexandru Popa – referent, Biroul Relații Mass-Media, dl. Krisztian Varjasi – referent, Cabinet Primar, dl. Adrian Barbeș – referent, Cabinet Primar, dl. Florin Marușca – consilier, Biroul Relații Mass-Media, dl. Denis Bot – consilier, Cabinet Primar, dl. Gabriel Lăbău, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dl. Cristian Cotuna, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dna Oana Blaghi – inspector de specialitate, Cabinet Primar, dl. Marinel Blaj, referent, Cabinet primar, dna Monica Czibrik, șef serviciu, Serviciul Administrație Publică locală, dna Florina Ispas – consilier, dna Ana Maria Ciobotariu, consilier juridic, dl. Emanuel Cotuna - consilier juridic, dna Mirela Sonyi - consilier juridic, dl. Vlad Baciu - consilier juridic, dna Doris Micu - consilier, dna Carmen Popa - consilier în cadrul aceluiași serviciu.
Alți participanți:
- reprezentanți ai agenților economici și instituțiilor culturale de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad, dna Oana Pârvulescu, director general Serviciului Public de Interes Local „Direcția de Asistență Socială Arad”,
- presa: Diana Duțu – „Aradon”, Bognar Tunde - „Nyugati Jelen”, Raluca Medeleanu – „Special Arad.ro”, Lucian Șerban – „Arq.ro”, Sârb Ciprian Vlad – „Arădeanul. info”, Orlando Toader – „Newsar.ro”, Natalia Berlo – „TV Arad”, Marius Zbranca – „TV Arad”, Irházi János – „Aradinap.ro”
- alții: dl. Schwartz Gheorghe, cetățean de onoare (reprezentant societatea civilă), dl. Vermeșan Răzvan, invitat, Rende Onur-Can, invitat, dl. Balint Ovidiu, jurnalist (site propriu) dl. Glaser Wili, invitat.
Publicitatea ședinței a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afișare pe panoul de afișaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 8.03.2021, a Dispoziției nr. 522/8.03.2021 a Primarului Municipiului Arad, prin comunicarea tuturor reprezentanților mass-media acreditați a acestei dispoziții, cuprinzând data, ora, locul ședinței, ordinea de zi și documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei ședințe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul general, precum și toți responsabilii din executiv, societatea civilă, precum și reprezentanții mass-media au primit documentele ședinței, avizele comisiilor de specialitate și amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea ședinței s-a asigurat prin punerea la dispoziție fiecărui consilier, în ziua de 08.03.2021, a invitației la ședință, cuprinzând data, ora și locul desfășurării acesteia, precum și ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziție în data de 08.03.2021 în format electronic și transmise prin poșta electronică tuturor aleșilor locali, funcționarilor publici implicați, presei ș.a.
Înaintea dezbaterii ședinței extraordinare propriu-zise, proiectele au fost analizate pe comisii, astfel:
Dl. Faur L: - Bună-ziua! Avem cvorum. O să fie on line și domnul consilier Decebal Fordon și vreau să precizez că noi suntem deschiși pentru o participare on-line, la ședințele publice ale Consiliului Local, numai că trebuie să găsim o modalitate tehnică, să poată intra cetățenii doritori pe un alt link decât cel unde se votează de către consilieri, așa ca în cazul domnului Fordon. O să studiem această posibilitate și vom oferi link-ul respectiv, public, pentru o participare on line, care, în aceste vremuri, probabil că este cumva potrivită. Da. Domnule Cheșa!
Dl. Cheșa I: - Domnule viceprimar, vă salut! De peste doi ani de zile discutăm despre acest link, live. De peste doi ani zile! Este foarte simplu!
Dl. Faur L: - Ok!
Dl. Cheșa I: - Vă rog să faceți ceva!
Dl. Faur L: - Da, sigur! Domnul Alex Popa este pe aici?
Dl. Cheșa I: - Eu, personal, de doi ani de zile am și depus proiect de hotărâre.
Dl. Faur L: - Eu nu am știut, nu am știut de treaba aceasta! Dar o facem!
Dl. Cheșa I: - Vă comunic doar!
Dl. Faur L: – Bine, domnule consilier, suntem de aceeași părere!
Dl. Cheșa I: - Mulțumesc!
Dl. Faur L: - Și eu vă mulțumesc. Haidem să vedem acum, cred că merge. Bun. Deci, ne-am înțeles! În cazul în care avem solicitări și în comisii, pentru cele care nu sunt ședințe publice, hotărâm de fiecare dată și avem deschiderea pentru transparență. Acum, vă propun să trecem la ședințele comisiilor reunite și să pornim cu primul proiect de hotărâre
1. Proiect de hotărâre nr. 115/2021 privind constatarea încetării de drept a mandatului și declararea ca vacant a locului de consilier al domnului Pașca Mihai– inițiativa primarului
Comisia nr. 1 are întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, întrebări? Nu sunt. Supun la vot proiectul de hotărâre. Cin este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisa nr. 5? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc frumos. Trecem la
2. Proiect de hotărâre nr. 113/2021 pentru modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 252/2020 privind delegarea gestiunii serviciului de salubrizare privind activitatea de dezinsecție, dezinfecție și deratizare în municipiul Arad pentru atribuirea acordului-cadru, cu modificările și completările ulterioare – inițiativa primarului.
Comisia nr. 1, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate).
3. Proiect de hotărâre nr. 108/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 14, situat în Arad, str. Mețianu, nr. 2, corp A, etaj II – inițiativa primarului.
Comisia nr.1, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4 , întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate).
4. Proiect de hotărâre nr. 109/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 49, situat în Arad, B-dul Revoluției, nr. 78, etaj II – inițiativa primarului.
Comisia nr. 1, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4 , întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc.
5. Proiect de hotărâre nr. 111/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 10, situat în Arad, B-dul Revoluției, nr. 90, sc. A – inițiativa primarului.
Comisia nr.1, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr.2, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4 , întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc frumos.
6. Proiect de hotărâre nr. 112/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 11, situat în Arad, B-dul Revoluției, nr. 90, sc. A – inițiativa primarului.
Comisia nr. 1, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4 , întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, întrebări? Supun la vot proiectul de hotărâre. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc frumos.
7. Proiect de hotărâre nr. 120/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la achiziționarea imobilului situat în Arad, str. Gheorghe Lazăr nr. 3 – inițiativa primarului. Comisia nr. 1? Sunteți împotrivă sau abțineri? (n.n. 2 voturi pentru, 1 abținere (dl. Bognar), 2 împotrivă (dna Vornicu și dl. Stana). Comisia nr. 2? (n.n. 1 vot pentru, 3 împotrivă (dl. Curcanu, dna Săbău, dl. Costea). Mulțumesc frumos. La Comisia nr. 3?
Dl. Buruc C: - Aici aș avea eu un amendament de făcut.
Dl. Faur L: – Vă rog!
Dl. Buruc C: - Suntem pentru exercitarea dreptului de preempțiune! Deci, „modificarea proiectului – din neexercitare, în exercitare a dreptului de preemțiune” .
Dl. Faur L: - Poftiți, doamna secretar!
Dna Stepanescu L: - Nu poate fi admis ca amendament, ci propunerea de exercitare a dreptului de preemțiune trebuie să îmbrace forma unui proiect de hotărâre, cu rapoarte de specialitate…
Dl. Buruc C: - Atunci, dacă se poate, să faceți acest lucru pentru exercitarea dreptului de preemțiune, ca și un proiect…
Dna Stepanescu L: - Da. Dar trebuie să existe un proiect de hotărâre, chiar inițiat de dumneavoastră, în acest sens, pentru exercitarea dreptului, însoțit de rapoarte de specialitate. Codul Administrativ nu permite dezbaterea și supunerea la vot a unui proiect care nu este însoțit de aceste documente. Nu avem rapoarte de specialitate decât în sensul celui care se află pe ordinea de zi.
Dl. Buruc C: - Am înțeles. Atunci suntem împotrivă!
Dl. Faur L: - Bun. Dacă mai are cineva intervenții? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Comisia nr. 3 – 2 voturi pentru, 3 împotrivă (dl. Buruc, dl. Mayer, dl. Chifa). Domnul Fordon?
Dna Stepanescu L: - Am notat trei voturi împotrivă la Comisia nr. 3. Domnul Buruc, domnul Mayer și domnul Chifa,
Dl. Faur L: - Da. Îl întrebăm la final (n.n. pe dl. Fordon) ca să nu mai stăm! Comisia nr. 4? Aveți întrebări ? Dacă nu, supun la vot.
Cine este pentru? (n.n. 4 voturi pentru, 1 vot împotrivă (dl. Costea). Comisia nr. 5, aveți întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? Ne aude domnul Fordon? Da. Cum votați la Comisa nr. 5? La Comisia nr. 3, pentru acest proiect de hotărâre? Pentru, împotrivă sau abținere? La Comisia nr. 5? 1 pentru (dl. Ilioni), 3 împotrivă (dna Aur, dl. Galea, dl. Vlad), 1 abținere (dl. Szabo).
Dl. Fordon D: - Pentru.
Dl. Faur L: - Ok. Mulțumim. Da, da. Vă auzim și noi! Bun. A votat toată lumea? Bun. Mergem mai departe .
8. Proiect de hotărâre nr. 92/2021 cu privire la respingerea plângerii prealabile formulată împotriva Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 587/2020 privind majorarea cu 100% a impozitului pentru clădirea situată în Arad, str. Piața Avram Iancu nr. 10, începând cu data de 01.01.2021 – inițiativa primarului.
Comisia nr. 1, aveți întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? 4 pentru, 1 împotrivă (dl. Stana). Comisia nr. 2, aveți întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? 1 pentru, 4 împotrivă (dl. Curcanu, dna Săbău, dl. Costea). Comisia nr. 3, aveți întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? 2 pentru, 3 împotrivă (dl. Buruc, dl. Mayer, dl. Chifa). Comisia nr. 4, aveți întrebări? Supun la vot. Cine este pentru? 4 pentru, 1 împotrivă (dl. Costea). Comisia nr. 5, sunt întrebări? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? 3 voturi pentru, 2 împotrivă (dna Aur, dl. Vlad C.).
9. Proiect de hotărâre nr. 56/2021 privind instituirea unor taxe speciale – inițiativa primarului.
Dl. Faur L: - Aici, nu vreți prima dată să ne spună personalul nostru de specialitate și pe urmă o să avem intervenția. Haideți să vedem, cine ne spune ce avem aici? Domnule Neamțiu, vă rog! Haideți la microfon!
Dl. Neamțíu P: - Bună ziua. Este vorba de trei taxe de la Direcția Venituri și o taxă de la Direcția Edilitară, de la doamna Lili Florea. Primele două taxe de la Direcția Venituri există deja, dar s-a modificat formularul de înregistrare a mijloacelor de transport. Nu mai este acea fișă de înmatriculare, ci este un contract de vânzare-cumpărare, care se vizează cu numărul de registru de evidența mijloacelor de transport și, în loc de certificat fiscal, că nu are datorii, se vizează tot acel contract de vânzare-cumpărare. În loc să avem fișă de înmatriculare, avem acest contract și în loc să avem certificat fiscal, din nou, avem acel contract. Și acele taxe s-au înlocuit. La a treia taxă este vorba de prelucrarea pe loc a declarațiilor fiscale, este o taxă, cumva de a determina oamenii să se înscrie în platformă electronică, unde pot să-și depună documentele electronic. Dacă își completează declarația de înregistrare în platformă electronică, nu plătește această taxă, dacă nu dorește și dorește să fie prelucrat pe loc dosarul fiscal, atunci plătește 10 lei.
Dl. Faur L: - Ok. Mulțumesc. Vă rog să rămâneți la microfon, poate mai sunt necesare detalii cu precizări! Domnule Stana, vă rog!
Dl. Stana F: - Mulțumesc. Vreau să vă atrag atenția că în forma în care este formulat acest proiect de hotărâre încalcă prevederile legale și mă refer la articolele 11 din anexa 1 și anexa 2, care spun că veniturile vor fi folosite pentru anumite destinații. Vorbesc de principiul neafectării veniturilor bugetare către anumite cheltuieli, care este prevăzut în Legea nr. 273/2006, legea finanțelor publice locale, la art. 7 alin. (2) se menționează: „Veniturile bugetare nu pot fi direct afectate unei cheltuieli bugetare anume, cu excepția donațiilor și sponsorizărilor care au stabilite destinații distincte". Și o să vă rog să scoateți de pe ordinea de zi proiectul, pentru a fi reanalizat. Vă mulțumesc frumos!
Dl. Faur L: - Mulțumim și noi. Vă ascultăm, domnule Neamțiu, poftiți!
Dl. Neamțiu P: - Taxele speciale au un regim special și, conform Legii nr. 273/2006, articolul nr. 30, dacă nu mă înșel, trebuie să le dăm o destinație acestor taxe, pentru că ele sunt create pentru anumite servicii, iar cheltuielile trebuie să fie destinate acestor servicii.
Dl. Faur L: - Bun. Mai sunt intervenții la Comisia nr. 1, vă rog? Dacă nu, supun la vot. Cine este pentru? (n.n. 4 voturi pentru și 1 vot împotrivă (dl. Stana). Mulțumesc. Comisia nr. 2, dacă sunt intervenții? Supun la vot. Cine este pentru? (n.n. 1 vot pentru și 3 împotrivă (dl. Curcanu, dl. Costea, dna Săbău)). Comisia nr. 3, sunt intervenții? Supun la vot. Cine este pentru? (n.n. 2 pentru și 3 împotrivă (dl. Buruc, dl. Mayer, dl. Chifa)). Pe domnul Fordon nu-l auzim. Comisia nr. 4, supun la vot. Cine este pentru? (n.n. 4 voturi pentru și 1 vot împotrivă (dl. Costea). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? (n.n. 3 voturi pentru și 2 împotrivă (dna Aur, dl. Vlad C.). Mulțumesc frumos.
10. Proiect de hotărâre nr. 116/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței extraordinare_2 a Consiliului Local al Municipiului Arad din data de 28.12.2020
Dl. Faur L: - Comisia nr. 1 – supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, supun la vot, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate).Comisia nr. 3, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr.4, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate).
11. Proiect de hotărâre nr. 117/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței extraordinare_1 a Consiliului Local al Municipiului Arad din data de 28.12.2020 - inițiativa primarului
Dl. Faur L: - Cea de-a doua, că au fost două ședințe extraordinare.
Comisia nr. 1 – supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, supun la vot, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc.
12. Proiect de hotărâre nr. 118/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din data de 08.01.2021
Comisia nr. 1 – supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, supun la vot, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc. Și ultimul punct
13.Proiect de hotărâre nr. 119/2021 privind aprobarea procesului-verbal/stenogramei ședinței extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Arad din data de 20.01.2021
Comisia nr. 1 – supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, supun la vot, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Vă mulțumesc foarte mult. A, mai avem un proiect, cu centrul de vaccinare, chiar eu l-am cerut!
14. Proiect de hotărâre nr. 122/2021 privind schimbarea temporară a destinației Centrului de zi pentru vârstnici Micalaca, situat în Arad, str. Crinului, nr. 16, în centru de vaccinare împotriva COVID-19, organizat în Municipiul Arad
Dl. Faur L: - Și aici vă mai spun că în momentul de față noi am funcționat cu trei centre de vaccinare, cu două fluxuri fiecare, avem șase fluxuri de vaccinare. De luni urmează să deschidem și al patrulea centru, în Micălaca, cu un flux de vaccinare, cu Moderna. Și tot de luni s-ar putea, scriptic, să fie deschise încă trei centre de vaccinare, în municipiul Arad, în felul acesta vom avea, la un moment dat, șapte. Aceste ultime trei centre de vaccinare urmând să fie operaționalizate, în momentul în care vine vaccinul noi suntem pregătiți pentru treaba aceasta.
Dl. Buruc C: - Domnule viceprimar, ce înseamnă scriptic?
Dl. Faur L: - Adică, se deschide pe toate documentele naționale și locale ale platformei de vaccinare. Se dau aprobări, se iau hotărâri. Cum facem și noi acum, la un moment dat o să vină și cele trei. Așa ca informație – am înțeles că o să vină o cantitate de vaccin mai mare și ne pregătim pentru acel moment. Iar, când totul este pregătit scriptic și vine vaccinul, îi dăm drumul și faptic! Da.
Comisia nr. 1 – dacă sunt întrebări? Supun la vot. Cine este pentru? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 2, supun la vot, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 3, cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 4, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Comisia nr. 5, supun la vot. Cine este pentru? Împotrivă? Abțineri? (n.n. Unanimitate). Mulțumesc frumos.
Facem o pauză și ne întâlnim pentru ședința propriu-zisă.
Urmează ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. primar: - Sărut-mâna! Bună-ziua! Din ce văd, este prezentă toată lumea. Așteptăm președintele de ședință. Dacă sunteți de acord, până atunci, o să fac un scurt preambul organizatoric: pentru colegii consilieri, sistemul de a participa la ședințe on-line, pe regulament, este gândit strict pentru consilieri, pe acest sistem având și dreptul să voteze, la fel cum la Parlament, există posibilitatea votului on-line, în anumite condiții. De aceea, avem rugămintea la dumneavoastră să nu distribuiți mai departe, cum s-a întâmplat astăzi, altor persoane, care nu au calitatea de consilier! Mă obligați ca, prin staff-ul tehnic, să le blocăm accesul acelor persoane în sistemul de vot on-line al Consiliului Local. Referitor la ședințele de consiliu, ele sunt publice, asta însemnând că există posibilitatea participării la ședințe, așa cum consilierii vin și sunt prezenți aici, așa au dreptul și alte persoane să vină și să fie prezente în sală. De-a lungul timpului, funcție de cum au fost situațiile cu pandemia, am încercat de fiecare dată să ne organizăm, chiar în varianta în care am mers unii la balcon, pentru a fi în situație cât mai de siguranță. De aceea am rugămintea să înțelegeți de ce am spus că nu se fac sesiuni video, on-line-uri și altele de pe aici! Așa cum consilierii, cu răspundere, vin și sunt prezenți la ședințe, așa cum oamenii din societatea civilă fac efortul să vină, la fel, cine dorește, poate să vină și să participe la ședințe. Cam asta ar fi, introductiv. Acum, fiindcă a venit și domnul președinte, nu cred că lipsesc alți colegi, cu acordul dumneavoastră cred că putem începe cu Imnul de Stat.
(n.n. In cadru solemn este ascultat Imnul Național al României).
Dl. Mayer S: - Mulțumesc, domnule primar, mă scuzați că intervin, Mayer Siegfrid sunt. Pentru precizările dumneavoastră, autorul moral al acestei transmisii, de fapt, a transmiterii mai departe a link-ului, se datorează acelui fapt că nu era un text foarte bine conturat, nu știam că este doar pentru uz intern. Și mă refeream, în principal, la acea adresă pe care am primit-o cu deschiderea dumneavoastră pentru a se înregistra live, doar că nu există tehnică pentru asta. Deci, aceasta era confuzia care mi-a conferit această…
Dl. primar: - Da. N-am spus-o ca reproș, am spus-o ca un mod de organizare, nu este supărare!
Dl. Mayer S: - Sper ca în viitor acest lucru să fie cât mai curând posibil. Deci, este o cerință a cetățenilor. Mulțumesc!
Dl. primar: - Da. V-am spus încă o dată – ședințele sunt publice și cine dorește, poate să participe, nu este show TV! Sau show on-line! Așa cum ați constatat de fiecare dată, domnii din presă sunt prezenți, nu-i restricționează nimeni să ia imagini, să filmeze, dar nu să facem show-uri TV! Nu se face nici în Parlament, nu se face nici în Parlamentul European, nu se face nicăieri! Eu înțeleg demersul dumneavoastră, dar înțelegeți și dumneavoastră că, totuși, suntem în consiliul local al unui municipiu și trebuie să existe o oarecare prestanță și respect pentru funcțiile pe care le ocupați! În contextul acesta am făcut prezentarea aceasta și vă mulțumesc pentru înțelegere. Înainte de ordinea de zi, conform Regulamentului, aș dori să vă fac o scurtă informare –știu că este legat și de subiect și l-am văzut și în presă, unii chiar dând interpretări, că taman ieri, înainte de ședința de azi, ne-am întâlnit cu cei de la Astra Vagoane, cu tot dragul, dar noi nu ne facem agenda administrativă după evenimentele de o factură sau de alta. Am fost în discuții de foarte mult timp cu Astra Vagoane – marfă, pentru a fi înțeleși, Astra Rail, am avut programată o întâlnire săptămâna trecută, împreună cu domnul Bognar și cu staff-ul tehnic, pentru că domnia-sa s-a ocupat și înainte, în calitate de viceprimar, de acest subiect, din păcate nu au putut cei de la Astra Vagoane să vină. A rămas că ne auzim lunea care a trecut și au convenit că ar fi onorați dacă aș merge până la ei, joi. Acesta a fost motivul pentru care m-am întâlnit ieri cu directorul, cu doamna director economic și cu un avocat de-al domniilor lor. Dânșii reiterând intenția companiei de a dona municipalității complexul clădire „Marta”, să-i spunem așa, cum este cunoscut și o bucată de teren aferentă de acolo. Am convenit, de comun acord cu dânșii, că partea, pentru că este o bucată de teren și clădire, trebuie un C.F. clar, distinct pentru așa ceva și și-au asumat domniile lor că fac acum demersurile, să le spunem, cadastrale, pentru a dezmembra din C.F.-ul mare al lor respectivul teren și clădirea, pentru a face următorii pași spre donație către Primărie. Am mai convenit că îmi pune la dispoziție o persoană de la dânșii, din staff-ul tehnic, îmi va trimite nume și număr de telefon, pe care îl pun în legătură cu Direcția Patrimoniu de la noi, pe care am și anunțat-o ieri, pentru a ține legătura pe tot ce înseamnă parte de documentație, spunându-le că la ei, probabil, este mai simplu, la partea de stat, întotdeauna, hârtiile sunt mai complicate și ca pași, și ca termene. În final, va trebui să ajungem cu tot proiectul pregătit, când este totul clar, din toate punctele de vedere și asumat, să spunem, tehnic, juridic, de ambele părți, la momentul respectiv, o să venim în fața dumneavoastră cu proiectul, prin care Consiliul Local este de acord sau nu este, nu cred că este cazul, să accepte donația. De la momentul la care dumneavoastră veți da un vot în acest sens, va urma cea de-a doua parte, pe care, sper să fim sănătoși cu toții și să ajungem s-o discutăm ca oameni serioși și aplecați, ce destinație îi dăm și cum realizăm pașii, inclusiv financiar și pe etape, pentru respectiva clădire și terenul aferent. Pentru că așa cum îmi spuneau ieri, dacă ne vom uita și sunt convins că o vom face, la istorie, pornind de la momentul „Marta”, acolo n-a fost doar „Marta”, acela a fost momentul de pornire, ulterior, inclusiv când au apărut centrele de calcul, spuneau ei, au avut loc acolo, dar astea vor fi discuții ulterioare. Eu, inclusiv, i-am întrebat ieri dacă rămâne oferta fermă și o putem anunța public. Mi s-a spus că da și acesta a fost motivul pentru care am anunțat-o, atât prin primărie, cât și pe mijloacele on line. Cam acesta a fost subiectul de ieri și, oarecum, istoricul său.
Dl. Mayer S: - Domnule primar, dacă-mi permiteți, aș avea o intervenție aici – mulțumim pentru aprecierea dumneavoastră, ca fiind foarte benefică această preluare și donație din partea conducerii Fabricii de Vagoane și apreciez foarte mult activitatea dumneavoastră, împreună cu a domnului Bognar, în această direcție. Țin să vă informez că au fost foarte multe demersuri, inclusiv a societății civile, respectiv și a unei părți a echipei de consilieri USR PLUS referitor la acest lucru, ne-am și întâlnit cu domnul Bognar pe tema aceasta și dacă sunteți de acord, am dori, cu tot respectul, să facem și noi parte din acea comisie sau, mă rog, din echipa care o să mai discute, în continuare, despre această preluare, poate putem veni cu vreo idee constructivă. Mulțumesc!
Dl. primar: - Mulțumesc frumos. Poate n-am fost suficient de clar – am spus că de la momentul acesta, până la momentul la care vom veni cu hotărârea de consiliu, se va ocupa strict staff-ul tehnic, respectiv Direcția Patrimoniu, de la ei și cu cine o să ne dea domniile- lor de acolo. La momentul la care va fi finalizat, că este vorba de CF-uri, de cum trebuie să sune actele, de notari, nici eu nu pot să vi le prezint acum, că nu mi-am bătut capul cu ele. La momentul la care avem, ca și la alte proiecte, creionat proiectul de hotărâre, prin care ni se propune acceptarea donației, venim cu el în consiliu. De la momentul aprobării și semnării documentelor suntem proprietari, arădenii. De la acel moment încolo cred și văd necesar să ne punem la masă, nu doar noi, consilierii, ci și societatea civilă și altcineva, cu pixul în mână – ce destinație și cum îi vedem conceptul și pașii pe câțiva ani. Cred că partea politică nu are ce să …
Dl. Mayer S: - Ce putem comunica, domnule primar, către societatea civilă, care așteaptă cu nerăbdare o informație pe această cale?
Dl. primar: - Nu am înțeles, vă rog!
Dl. Mayer S: - Ce putem comunica societății civile?
Dl. primar: - Ce am spus acum! Intenția, deocamdată verbală, a conducerii Astra, că vor să ne doneze acel complex. Și noi, eu, în numele meu, dumneavoastră, cum doriți, sunt convins că dorim să-l primim! Și mai departe, putem genera o discuție, dacă se dorește, cam ce soluții ar fi. Știu că domnul Bognar căutase prin străinătate un model de mașină, a găsit și un șasiu, care s-a construit acolo (n.n. F. Marta), poate altcineva mai are… ,nu ne deranjează să avem cât mai multe opinii pe acest subiect. Îl rog pe domnul Bognar și apoi facem ordinea de zi.
Dl. Bognar L: - Da. Mulțumesc, domnule primar! Având în vedere că totdeauna când pornim la un drum, când întocmim o strategie, este foarte clar că cineva începe și trebuie să ducem mai departe, că, de obicei, o strategie o facem pe termen lung, chiar 20 de ani. Așa cum am inclus acest obiectiv, ca și, mă rog, un monument istoric deosebit pentru patrimoniul industrial al Aradului, atunci. Așa cum și domnul consilier m-a pomenit, într-adevăr, am avut discuții și este bine să conștientizăm și să sensibilizăm arădenii că terenul și, inclusiv în momentul respectiv, înlesnirile la impozit, în 1908, când s-a donat Fabricii „Marta”, inclusiv Aradul a participat cu capital, deci toți arădenii. Deci, practic, proprietatea este a tuturor arădenilor de atunci, și când revine, tot pentru toți arădenii va fi. Așa că implicarea trebuie să fie nu partinică, din punctul meu de vedere, ci, într-adevăr, civică, pentru toți. De fapt, și noi reprezentăm arădenii, fiecare un segment și sper că putem găsi soluții comune. Mulțumesc!
Dl. primar: - Mulțumesc tuturor, inclusiv pentru răbdare. Supun la vot, dacă nu mai sunt alte propuneri pentru ordinea de zi, vă rog! A ridicat domnul consilier mâna!
Dl. Buruc C: - La ordinea de zi aș avea eu o propunere, de scoatere a punctul 7 de pe ordinea de zi și repunerea lui într-o ședință viitoare, în care se vor pune, din câte am înțeles, colegii de la USR au depus un proiect, ca să nu mai pierdem timpul, cum spunea doamna secretar, în comisii, cu dreptul de exercitare a dreptului de preempțiune pentru acest imobil, vorbim de Teatrul Vechi, aici! Deci, am înțeles că este un proiect depus mai de mult de către dânșii, mă gândesc că este deja trecut prin comisiile de specialitate și o să avem în curând avizele favorabile sau nefavorabile. Deci, consider inoportună punerea acestui punct pe ordinea de zi, fără proiectul respectiv.
Dl. primar: - Dacă-mi permiteți, „de mult” este de ieri, dar, am discutat ieri cu doamna Stepanescu…
Dl. Buruc C: - Cu două zile mai devreme decât l-am depune noi, astăzi.
Dl. primar: - Nu! Nu! Ascultați-mă! Știu că dacă doamna secretar, am vorbit ieri – era o variantă să suplimentăm cu el și ordinea de zi, problema este alta – că indiferent cum trece sau nu trece un proiect pe lege, într-o ședință de consiliu, oricând, de a doua zi, peste o lună sau peste un an, nu există nicio restricție, corect, doamna secretar? (n.n. Da) Orice consilier poate să revină din nou cu același proiect sau rescris. Și atunci…
Dl. Buruc C: - Da. Dar aici este vorba de neexercitarea dreptului de preempțiune!
Dl. primar: - Da. Se votează cum se dorește…
Dl. Buruc C: - Și atunci nu se bat cap în cap? Dacă se votează acesta, care ar mai fi rostul celuilalt proiect?
Dl. primar: - Legea ne obligă să ne încadrăm în câteva termene cu neexercitarea sau exercitarea, altfel, să spunem așa, proprietarul are dreptul să nu mai aștepte după deciziile consiliului. Sunt prezenți din societatea civilă, în sală, oameni care poate doresc să își spună cuvântul, nu avem nicio problemă dacă peste o săptămână sau o lună mai avem subiect de acest gen pe ordinea de zi. Dar, conform Regulamentului, eu supun, dacă dumneavoastră vă mențineți, plenului Consiliului, propunerea, ca acest proiect să fie retras de pe ordinea de zi, eu susținând ca el să rămână pentru că este un subiect de discuție și nu fugim de el. Vă rog frumos - Cine este pentru retragerea de pe ordinea de zi a acestui proiect?
3 pentru (dl. Buruc, dl. Cheșa, dna Aur), 19 împotrivă – 22 consilieri prezenți.
Dl. primar: - Mulțumesc frumos. Supun votului dumneavoastră suplimentarea cu punctul 14 - Proiect de hotărâre nr. 122/2021 privind schimbarea temporară a destinației Centrului de zi pentru vârstnici Micalaca, situat în Arad, str. Crinului, nr.16, în centru de vaccinare împotriva COVID-19, organizat de Municipiul Arad a ordinii de zi.
Așa cum v-am mai spus și la ședința cealaltă, dinamic, pe cum ni se solicită de către DSP, vom mai avea astfel de proiecte. Supun la vot suplimentarea ordinii de zi cu punctul 14 - Proiect de hotărâre nr.122/2021 privind schimbarea temporară a destinației Centrului de zi pentru vârstnici Micalaca, situat în Arad, str. Crinului, nr.16, în centru de vaccinare împotriva COVID-19, organizat de Municipiul Arad.
Cine este pentru? Unanimitate – 22 consilieri prezenți.
Dl. primar: - Mulțumesc frumos. Supun la vot întreaga ordine de zi până la punctul punctul 14.
|