Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 23-09-2010
H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru inițierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfășurării activității de publicitate stradală - inițiativa primarului Nr. 56012/23.09.2010
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ț
Începând cu data de joi, 23.09.2010, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afișate următoarele documente privind:
1. Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea Hotărârii nr. 186/2006 privind publicitatea, reclama și afișajul în municipiul Arad – inițiativa primarului.
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru inițierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfășurării activității de publicitate stradală – inițiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfășurării activității de publicitate stradală – inițiativa primarului.
Până la data de 06.10.2010, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesați pot depune în scris recomandări, sugestii și opinii privind aceste documente.
Informații suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 23.09.2010, între orele 8,00-17,00, la Biroul de Informare Cetățeni, camera 2.
Cei interesați pot solicita în scris și pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate și pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMANIA PROIECT Avizat
JUDEȚUL ARAD SECRETAR
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
HOTĂRÂREA nr._______
din ____________2010
privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborat pentru inițierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfășurării activității de publicitate stradală.
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
- inițiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr. ______din __________;
- raportul Arhitectului Șef, înregistrat cu nr._____ din ________;
- avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Municipal Arad;
- prevederile Ordonanței de Urgență nr. 54 din 28 iunie 2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică;
- prevederile Hotărârii de Guvern nr. 168 din 14 februarie 2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 54/2006;
- prevederile Legii nr. 422 din 18 iulie 2001 Republicată, privind protejarea monumentelor istorice;
- prevederile Codului Fiscal
- prevederile Legii nr. 350 din 6 iulie 2001, privind amenajarea teritoriului, cu modificările și completările ulterioare;
În temeiul art.36(2) lit.c precum și al art.45 din Legea nr. 215/2001, a Administrației publice locale,
HOTĂRĂȘTE
Articol unic. Se aprobă Studiul de oportunitate elaborat pentru inițierea concesionării domeniului public al municipiului Arad, destinat desfășurării activității de publicitate stradală, conform Anexei.
Președinte de ședință, Secretar,
Anexă la Hotărârea
nr.____/_______
STUDIU DE OPORTUNITATE
Capitolul 1. INTRODUCERE
Publicitatea înseamnă faptul de a face cunoscut un lucru publicului; difuzare de informații în public.*
Publicitatea exterioară (outdoor) este unul dintre cele mai dinamice medii publicitare vehiculate prin intermediul unor instrumente amplasate in aer liber a căror principală caracteristică o reprezintă timpul scurt în care se transmite mesajul.
Înaintea anului 1990 singura pată de culoare stradala era "publicitatea" de lozincă a regimului comunist.
Ce a urmat debutului stângaci în publicitatea stradală, după anul 1990, a devenit din ce în ce mai haotic, mai dezordonat. Publicitatea stradală a dobândit dimensiunile unui fenomen care agresează grav mediul arhitectural, ambiantul stradal, confortul vizual al cetățeanului urbei.
În lipsa unor instrumente adecvate de reglementare, fenomenul (în latura sa negativă) tinde să pună definitiv stăpânire pe oraș doarece :
- se amplasează clandestin structuri publicitare aproape imposibil de identificat în timp util ;
- se utilizează adesea materiale neadecvate, cu soluții tehnice improvizate care pun în pericol siguranța construcțiilor, bunurilor și cetățenilor ;
-se suprapun structuri publicitare pe stâlpi de iluminat, uneori prea încărcați și de cablaje ;
- se obturează perspectiva cu structuri amplasate oriunde, în curți, pe clădiri, pe drumul public sau privat ;
- se eludează frecvent obligațiile de plată la bugetul local.
Ca urmare, permisivitatea prezentă, determinată de lipsa unor reglementări adecvate, a condus inevitabil spre situații conflictuale între administrație și solicitanți , bazată si pe presupusa discriminare manifestată de administrație față de unii solicitanți.
Așadar s-ar impune gestionarea problematicii publicității într-un mod coerent, unitar, disciplinat, publicitatea outdoor urmând să se desfășoare în locații prestabilite, comparabile atât cu nevoile moderne de informare ale societății, cât și cu nevoile moderne de păstrare în ordine a urbei.
Aceeași atitudine se impune și cu privire la publicitatea în formele ei mai simple adică publicitatea în nume propriu (exercitată prin intermediul firmelor, totemurilor, s.a).
*DEX Ediția 1998
În timp Consiliul Local Municipal Arad a adoptat mai multe hotărâri care însă nu au fost pe deplin performante.
Hotărârile adoptate de consiuliu, respectiv hotărîrea nr. 147/2001, hotărârea nr.225/2001, hotărârea nr. 362/2001, hotărârea nr. 377/2002 și hotărârea nr. 186/2006, au stabilit norme aplicabile domeniului publicității, fără însă a se reușii prin aplicarea lor, o performanță reală din punct de vedere economic, social, urbanistic.
CONCLUZIE : Municipalitatea își propune gestionarea într-un mod coerent, echilibrat, just și legal a activității de publicitate, reclamă și afișaj prin :
1. Modificarea Regulamentului de publicitate aprobat prin HCL nr. 186/2006, în sensul restrângerii sau chiar eliminării posibilității de eludare a reglementării locale în materie.
2. Identificarea locațiilor potrivite, suficiente și necesare desfășurării publicității stradale, locații concesionabile unor operatori prin intermediul cărora să se realizeze activitățile respective sub rigorile unui contract.*
Capitolul 2. DESCRIEREA ȘI IDENTIFICAREA BUNRILOR CARE SE CONCESIONEAZĂ
2.1. Obiectul concesiunii îl constituie suprafețele de teren(locațiile) aparținând domeniului public al Municipiului Arad identificate potrivit ANEXEI 1.
2.2. Locațiile sunt cuprinse în trei zone:A, B și C, delimitate conform ANEXEI 2, și care se licitează(zonele în mod separat).
2.3. Pentru o cât mai bună încadrare în mediul urban, atât din punct de vedere tehnic, dar și economic și juridic, pentru fiecare zonă, arteră, propunerile pentru stabilirea locațiilor și numărul lor s-au făcut pe baza certificatelor de urbanism prezentate în ANEXA 3.
2.4. În funcție de modul în care sunt pozate rețelele tehnico-edilitare, locațiile amplasamentele pot fi translatate în imediata vecinătate, imprejurare stabilită în faza de autorizare a plantării structurii publicitare.
Capitolul 3. MOTIVE DE ORDIN ECONOMIC, FINANCIAR, SOCIAL SI DE MEDIU, CARE JUSTIFICĂ REALIZAREA CONCESIUNII
S.1. Motive de ordin economic
3.1.1. Pe domeniul public și privat al municipiului Arad există un număr semnificativ de locații disponibile pentru amplasarea de panouri publicitare, potențialul economic al activității fiind într-o măsură semnificativă însemnat pentru bugetul local, prin prisma sumelor care pot fi încasate în urma valorificării acestui domeniu economic.
3.1.2. Din punct de vedere economic, concesionarea propusă este oportună deoarece toate structurile publicitare ce urmează a fi amplasate vor fi autorizate sau avizate după caz, evidența și controlul autorizațiilor/avizărilor fiind comod de realizat.
3.1.3. Întreținerea în perfectă stare a panourilor, conform condițiilor contractuale ale concesiunii, cade efectiv în sarcina concesionarului, degrevând bugetul local de cheltuieli suplimentare de întreținere, defectare, etc.
3.1.4. La încheierea perioadei de concesiune, panourile se transmit în proprietatea Municipiului, la solicitarea acestuia, exproprietată de Consiliu prin hotărâre.
S.2. Motive de ordin financiar
3.2.1. În anul bugetar 2009 din activitățiile conexe publicității outdoor s-au încasat:
- taxa pentru ocuparea domeniului public
(conform art. 271- Cod Fiscal)
- taxa de publicitate (3% din valoarea contractelor de publicitate încheiate între deținătorii panourilor si beneficiarii lor
- taxa pentru C.U. și A.C.
3.2.2. Ocuparea domeniului public pentru activități de publicitate, prin sistemul controlat al concesionării propune încasarea la bugetul local a redevenței minime, sumă susceptibilă a se majora până la concurența celei mai mari redevențe oferită precum și a taxei de publicitate. Ambele sume pot fi debitate in termeni reali, în caz de neplată, în baza contractului concesiunii si a evidenței stricte a structurilor publicitare amplasate.
3.2.3. Redevența și celelalte obligații pecuniare prevăzute în contract sunt stabilite în baza legii și în scopul de a determina motivarea concesionarii la aplicarea corectă a Regulamentului de publicitate și a clauzelor contractuale. Redevența și modul de calcul sunt prevăzute în caietul de sarcini.
3.2.4. Rezultă că din punct de vedere economic și financiar, prin concesionarea propusă se urmărește controlul strict(realizabil în această soluție) a veniturilor datorate bugetului local, putându-se oricând declanșa procedurile sancționării specifice.
S.3. Motive de ordin social
3.3.1. Înțelesul larg al noțiunii de „social” presupune ceva „creat de societate, propriu societății , care este legat de viața oamenilor în societate, de raporturile lor în societate sau față de societate; social –privește socieatea omenească”* confortul urban ambiental, disciplina în diversitatea arhitecturală a urbei reprezintă o cerință, dar și un scop pe care îl are autoritatea administratiei publice locale, pornind de la atribuțiile si competentele date acesteia prin lege.
3.3.2. Din perspectiva celor prezentate mai sus, se observă din setul de imagini atașate (ANEXA 4), incoerența publicității stradale, agresivitatea acesteia și, nu în ultimul
*DEX Ediția 1998
rând, disconfortul creat de imaginile dispuse suprapus, unele peste altele, suprapus peste indicatoarele de circulație, peste ornamentele arhitecturale ale clădirilor reprezentative, sau peste cele specifice sărbătorilor, de exemplu. În prezent, aceste structuri publicitare sunt amplasate potrivi „regulii”: unde este un loc liber.
3.3.3. Concesiunea propusă urmărește din acest punct de vedere refacerea imaginii orașului, totodată satisfacerea cerințelor specifice domeniului publicității cu respectarea interesului societății pentru informare prin publicitate stradală.
3.3.4. În ceea ce privește publicitatea (alta decât cea în nume propriu) realizată pe domeniul privat al persoanelor fizice sau juridice, în lipsa unor reglementări fără echivoc, aceasta s-a desfășurat autorizat sau neautorizat, într-un mod complet nestudiat, cu impact mai degrabă negativ asupra publicului larg, dar și asupra coerenței ansamblurilor de locuit, cărora, în unele cazuri, pare a le fi schimbată destinația din locuințe în depozite de panouri.
3.3.5. În această notă (de mai sus) este de remarcat împrejurarea potrivit căreia, ceea ce este permis unuia trebuie permis oricui, ca atare, teoretic cel putin, înregul oraș ar putea fi împânzit babilonic, cu tot felul de structuri publicitare în spatele cărora se disiminează clădirile de locuit.
3.3.6. Pentru motivele deja expuse cât și pentru cele din prezenta secțiune, studiul de oportunitate duce la concluzia necesității și oportunității modificării în mod corespunzător a Regulamentului de publicitate aprobat prin HCL Arad 186/2006.
S.4. Motive de mediu
3.4.1. Impactul publicității outdoor asupra mediului natural nu este semnificativ.
3.4.2. Impactul publicității outdoor asupra mediului construit însă este important, uneori distructiv, asa cum deja s-a prezentat.
3.4.3. Rezultă faptul că și pentru aceste motive se impun reglementări, pe de o parte prin ajustarea, corectarea Regulamentului de publicitate, pe de altă parte prin aplicarea unor soluții de exploatare a locațiilor destinate publicității, într-un mod cât mai adecvat, simplu și eficient, respectiv concesionarea locațiilor și pe cale de consecință încredințarea unor operatori-concesionari a unor activități conexe, activități principale.
Prin aplicarea soluției studiate s-ar asigura respectarea legislației în domeniul urbanismului, a protejării monumentelor, a autorizării construcțiilor, a amenajării teritoriului și în materie fiscală.
Capitolul 4. PROCEDURA UTILIZATĂ PENTRU ATRIBUIREA CONTRACTULUI DE CONCESIUNE
4.1. În baza principiilor legale, contractul de concesiune se atribuie prin licitatie.
4.2. Atribuirea directă este posibilă chiar în cazul în care nu sunt prevăzute condițiile cumulative prevăzute de lege pentru atribuirea prin licitație publică.
Capitolul 5. DURATA CONCESIUNII
5.1. Durata concesiunii este de 10 ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă ½ din durata inițială.
PRIMARIA MUNICIPIULUI ARAD
EXPUNERE DE MOTIVE
Nr.____________/_________________2010
Publicitatea stradală se înscrie în categoria activităților care au luat amploare în ultimii ani. În municipiul Arad, un moment de referintă este anul 2006, an în care s-a adoptat prin Hotărârea nr. 186/2006, Regulamentul privind publicitatea, reclama și afișajul.
Până la adoptarea Regulamentului menționat, această activitate s-a desfășurat oarecum haotic, administrația locală fiind, nu o dată, luată prin surprindere de cererea din ce în ce mai insistentă a pieței pentru această formă de publicitate. Lipsa reglementării a favorizat instalarea multor structuri publicitare neautorizate sau autorizarea unor structuri într-o manieră neadecvată, în detrimentul, de exemplu, al arhitecturii protejate a orașului.
După anul 2006, Hotărârea nr.186 s-a constituit într-un instrument util al administrației locale în domeniul publicității stradale, însă dinamica fenomenului a depășit în cele din urmă posibilitățile de supraveghere, de control pe care această hotărâre le reglementa.
În consecință, publicitatea stradală, în loc să se înscrie în peisajul urban în mod armonios, riscă să devină un factor de stres, întrucât oricine, oriunde, oricând, poate, în mod ascuns, fraudulos, instala diferite structuri publicitare, compromitând imaginea orașului european Arad.
Ca atare, consider oportună abordarea problematicii publicității într-un mod cursiv și logic, în detaliu și în ansamblu, în așa fel încât necesitatea modernă de informare a cetățeanului – pe această cale, outdoor, să fie satisfăcută, dar și nevoia –dintotdeauna – să fie împlinită.
Pentru motivele expuse mai sus, propun rezolvarea problemei publicității stradale astfel:
-Domeniul public (sau privat) al municipiului Arad să fie concesionat prin licitație publică unor operatori consacrați în domeniu, operatori care urmează să aibă relații contractuale cu municipalitatea, implicit responsabilități clare referitoare la modul în care pot sau nu pot să desfășoare activitatea publicitară.
-Regulamentul de publicitate să fie modificat în așa fel încât să se subscrie publicității outdoor desfășurate în cadrul contractual.
Punerea în practică a celor două propuneri presupune:
1. Elaborarea unui studiu de oportunitate, care urmează a fi supus dezbaterii publice;
2. Modificarea corespunzătoare a Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad;
3. Elaborarea documentelor concesiunii.
Cu referire la studiul de oportunitate a cărui aprobare o propun, acesta relevă faptul că, din punct de vedere economic, financiar, social, urbanistic, se impune reglementarea cât mai degrabă a publicității stradale.
Cu referire la modificarea Hotărârii nr. 186/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, aceasta se impune pentru armonizarea tuturor normelor referitoare la publicitate, astfel cum sunt prezentate în materialul supus aprobării.
Cu referire la caietul de sarcini, acesta stabilește cadrul concesiunii, în consecință, urmează a fi adoptat.
Documentația de atribuire și contractul-cadru al concesiunii stabilesc detaliile propriu-zise, fapt pentru care propun să fie adoptate și aceste două hotărâri.
Prezenta expunere de motive se constituie în fundamentarea necesară inițierii pachetului de acte cu caracter normativ în domeniul publicității stradale.
P R I M A R
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
ARHITECT ȘEF
Nr.______/________2010
RAPORT
privind aprobarea Studiului de oportunitate elaborate pentru inițierea concesionării unor locații apaținând domeniului public al municipiului Arad, destinate desfășurării activității de publicitate stradală.
Referitor la expunerea de motive înregistrată cu nr. ____/_______, a Primarului municipiului Arad, dl. ing. Gheorghe Falcă.
Considerații generale: Domeniul publicității stradale (outdoor) a fost în atenția consiliului local, care în timp a adoptat hotărârile nr.147/2001, 225/2001, 362/2001, 277/2002, 186/2006. În timp s-a demonstrat că aceste reglementări nu oferă instrumente juridice și faptice suficiente pentru a menține acest domeniu sub control atât din punct de vedere urbanistic, cât și economic și social. În principal, fiind vorba de un număr, ipotetic “nelimitat”, de persoane ce pot “intra” pe domeniul public cu diferite structuri publicitare, se poate ajunge la un număr semnificativ de situații în care se fraudează normele urbanistice și fiscale.
Dacă municipalitatea stabilește locațiile în care doar acolo se poate desfășura publicitatea stradală, doar de către operatorii selectați prin licitație publică și doar în conformitate cu Regulamentul aprobat, acest domeniu, al publicității outdoor poate fi coordonat și controlat eficient.
Față de cele de mai sus
PROPUNEM
adoptarea hotărârii privind Studiul de oportunitate elaborat pentru inițierea concesionării domeniului public destinat desfășurării activității de publicitate stradală în municipiul Arad.
ARHITECT ȘEF
Radu Drăgan
|