|
În 1989, economia României era în pragul dezastrului. Regimul comunist a lăsat
în urmă un sistem super centralizat, lipsa iniţiativei private, productivitate
redusă, tehnologii învechite, energofage şi poluante, o infrastructură distrusă,
o forţă de muncă supradimensionată şi cu mentalitate de tip "dictatura
proletariatului".
Punctul de plecare în rezolvarea acestor probleme l-a constituit
dezvoltarea economiei de piaţă. Un rol important în acest proces l-au
constituit restructurarea industrială, privatizarea societăţilor cu capital
de stat şi atragerea investiţiilor străine. Acest proces a fost dureros şi
de lungă durată. Printre "victimele" tranziţiei la economia de piaţă din
Arad s-au numărat şi intreprinderi cu o bogată tradiţie (UTA - textile, ARIS
- maşini unelte). Deşi privatizate, vechile unităţi din industria alimentară
arădeană se află într-un puternic declin (prelucrarea cărnii şi a laptelui,
producerea zahărului).
|
În ciuda acestor eşecuri, datorită deschiderii şi implicării active a
administraţiei publice locale şi a Camerei de Comerţ în politica de
dezvoltare economică locală şi a orientării acesteia spre atragerea
investiţiilor străine, municipiul Arad, cunoaşte după 1989 o dezvoltare
susţinută, mult peste cea naţională.
Au contribuit la acest succes, pe lângă o serie de privatizări reuşite (de
exemplu Astra Vagoane, achiziţionată de Trinty Industries Inc., SUA, Arbema
achizitionată de Brau Union AG, Austria) investiţiile în noi unităţi
industriale realizate prin atragerea investitorilor străini şi români. O
explicatie pentru atractivitatea Aradului o constituie poziţia sa geografică
strategică, oraşul fiind principala poartă de intrare în România dinspre
Uniunea Europeană şi cel mai important nod al reţelelor de transport rutiere
si feroviare transeuropene din vestul României, inclus în Coridorul
Paneuropean IV, care leagă Europa de Vest de ţările Europei de Sud - Est şi
Asiei Centrale. Un alt element de atractivitate l-a constituit
infrastructura extinsă, forţa de muncă calificată şi bogata tradiţie
industrială. Nu în ultimul rând trebuie menţionată implementarea cu succes a
proiectului Zonei.
|
Camera de Comerţ, Industrie
şi Agricultură
|
de Dezvoltare Economice Arad promovat de Camera de
Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad în parteneriat cu administraţia
publică locală.
Aceasta presupune realizarea Zonei Industriale Arad şi a Centrului Logistic,
a Terminalului Cargo de pe Aeroportul Internaţional Arad, aTârgului
Internaţional Arad şi a Zonei Libere Arad-Curtici. O parte a acestor
componente - Zona Industrială Arad, Zona Liberă Arad - Curtici a fost
realizată, celelalte sunt într-o fază avansată de finalizare.
Zona Industrială Arad a fost inaugurată în 1999 pe o suprafaţă de 15 kmp
şi până la jumătatea anului 2001 au fost construite facilităţi de producţie
şi de depozitare a 10 firme, valoarea investiţiilor în infrastructură şi
utilităţi depăşind 1,5 milioane USD, numărul locurilor de muncă create fiind
de peste 2000.
Trebuie menţionate de asemenea cele două proiecte de construcţie a unor
zone rezidenţiale "Cartierul de Vest" şi "Subcetate",
prin care se vor construi 1000 de locuinţe case şi apartamente.
|